در این مقاله انواع برندهای کامپوزیت دندان را به شما معرفی نموده و بهترین آن‌ها را از نظر کیفیت و قیمت مورد بررسی قرار دهیم. این محصولات مرغوب را می‌توانید در فروشگاه مواد دندانپزشکی دنتیوا مشاهده کنید. همچنین برای خرید کامپوزیت دندان می توانید به این لینک مراجعه کنید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌های دندانی یا کامپوزیت‌های بر پایه رزین، ترکیباتی سنتتیک (مصنوعی) هستند که در آن‌ها ذرات شیشه، مواد معدنی یا فیلرهای رزین با یا بدون فیبرهای کوتاه در یک زمینه ماتریکس پلی‌مری به کار رفته‌ است. این ذرات از طریق مواد اتصال دهنده (کاپلینگ ایجنت‌ها) به یکدیگر و به ماتریکس زمینه‌ای متصل می‌گردند و همانند آمالگام دندانی به منظور بازیابی ساختار دندان‌ها پس از شکستگی، پوسیدگی یا دیگر بیماری‌ها به کار می‌روند.

به طور سنتی کامپوزیت‌ها از ذرات نسبتاً‌ بزرگ سیلیکا و کوارتز آمورف ساخته می‌شدند. این ترکیبات خواص مکانیکی مطلوبی دارند؛ با این حال سطح ترمیم با این مواد بیشتر در معرض زبری ناشی از اصطکاک قرار می‌‌گیرد. به علاوه به دلیل انقباض کامپوزیت به مرور زمان یا شکست مواد چسبنده، در موارد بسیاری نقطه اتصال بین دندان و کامپوزیت دچار جداشدگی گردیده و فرآیند ترمیم را با شکست مواجه می‌سازد.

برای فائق آمدن بر این مشکل، اکنون کامپوزیت‌های میکروفیل، نانوفیل و دیگر کامپوزیت‌های هیبریدی روی کار آمده‌اند که در آن‌ها ذرات بسیار کوچکتری (با ابعاد متغیر) در فضای ماتریکس به کار رفته است. به دنبال این پیشرفت‌ها سطوح هموارتر در کامپوزیت، افزایش مقاومت در برابر خوردگی و کاهش انقباض مواد را شاهد بوده‌ایم؛ در حالی که خصوصیات فیزیکی و مکانیکی این ترکیبات دست نخورده باقی مانده است.  

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت کدام کشور بهتر است؟ در ادامه این مقاله از دنتیوا به طور کامل کامپوزیت کشورهای مختلف را بررسی کردیم.

بهترین برند کامپوزیت دندان چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور قطعی نمی‌توان گفت که چه برندی از چه کشوری، بهترین برند کامپوزیت دندان است. بهترین برند کامپوزیت دندان، یک سری ویژگی‌ها و مزایایی دارد. در اینجا برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین برند کامپوزیت دندان را توضیح می‌دهیم:

·       مقاومت و استحکام

بهترین برند کامپوزیت دندان، باید مقاومت خوبی در برابر فشار و ضربه از خود نشان دهد. هر چه برند کامپوزیت دندانی که انتخاب می‌کنید مقاومت بیشتری داشته باشد، بیمار در استفاده از آن با چالش‌های کمتری روبرو خواهد بود.

·       زیبایی ظاهری

می‌توان گفت مهم‌ترین ویژگی کامپوزیت دندان، زیبایی ظاهری آن است. بهترین برند کامپوزیت دندان باید ظاهری بسیار زیبا و البته طبیعی داشته باشد.

·       انعطاف‌پذیری

هر چه انعطاف‌پذیری کامپوزیت دندان بیشتر باشد، شکل‌دهی و هندلینگ آن برای دندانپزشک آسان‌تر خواهد بود. علاوه بر این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که کامپوزیت به بهترین شکل ممکن روی دندان بیمار قرار بگیرد.

·       دوام و ماندگاری

بهترین برند کامپوزیت دندان، برندی است که دوام بیشتری داشته باشد. عمر مفید کامپوزیت‌های دندانی را به طور میانگین، 5 تا 7 سال تخمین می‌زنند. البته با نگهداری اصولی و درست می‌توان دوام کامپوزیت دندان را بیشتر کرد.

·       سازگاری با بافت دهان

بهترین برند کامپوزیت دندان، برندی است که تولیدات آن با باعث حساسیت و آلرژی در افراد نشوند. اگر مواد اولیه مورد استفاده در کامپوزیت دندان موادی بی‌کیفیت باشند، می‌توانند موجب عفونت و یا التهاب دندان‌ها شوند.

·       خاصیت پولیش‌پذیری

خاصیت پولیش‌پذیری کامپوزیت دندان، اصلاح احتمالی آن را در آینده راحت‌تر می‌کند. اگر کامپوزیت دندان خاصیت پولیش‌پذیری مناسبی نداشته باشد، با تغییر رنگ آن دچار مشکل خواهید شد.

·       ترمیم‌پذیری

عوامل مختلفی می‌توانند باعث آسیب‌دیدگی کامپوزیت دندان شوند. بهترین برند کامپوزیت دندان، برندی است که بتوان آسیب‌های احتمالی آن را به راحتی ترمیم و اصلاح کرد.

·       هزینه

هزینه کامپوزیت دندان تا حدود زیادی به بودجه بیماران بستگی دارد. با این حال بهترین برند کامپوزیت دندان، برندی است که قیمت مناسبی داشته باشد.

·       تنوع رنگی

در بین برندهای مختلف کامپوزیت دندان، برندی بهترین است که بتواند طیف رنگی وسیعی را در بر بگیرد. همان‌طور که می‌دانید رنگ دندان‌های فرد، کاملا منحصر به فرد است. بنابراین بهترین برند کامپوزیت دندان باید تنوع رنگی متنوعی داشته باشد تا بتواند تمام این طیف‌های رنگی را شامل شود.

معرفی بهترین برندهای کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌ها را می‌توان به طور کلی در دو دسته رزین‌های فعال شده به روش شیمیایی (سلف کیور) و رزین‌هایی که از طریق واکنش‌های فتوشیمیایی فعال می‌شوند (لایت کیور) جای داد. رزین‌های سلف کیور به صورت دو نوع خمیر کامپوزیتی تولید می‌شوند و هنگام ترکیب این دو خمیر فرآیند پلیمریزاسیون فعال می‌گردد.

از معایب این روش آن است که ممکن است هوا در حین این فرآیند با مواد دیگر ترکیب شده و موجب تضعیف ساختار کامپوزیت گردد. به علاوه، اپراتور قادر به پیش‌بینی ورکینگ تایم کامپوزیت بعد از مخلوط شدن آن نخواهد بود.

رزین لایت کیور به صورت یک نوع خمیر توسط سیستم آغازگر حساس به نور تولید شده و توسط یک منبع نورانی فعال می‌گردد. این رزین احتیاجی به مخلوط‌سازی نداشته و این امر موجب می‌گردد که ترکیبات کامپوزیت لایت کیور استحکام بالاتر و لکه‌پذیری کمتری داشته باشند. به علاوه ورکینگ تایم این مواد کاملاً قابل کنترل است. علی رغم این مزایا، رزین لایت کیور معایبی نیز دارد. از جمله اینکه در حین فرآیند آماده سازی آن استرس مارژینال بالایی قابل انتظار بوده و کیورینگ آن تنها در عمق محدود (۲ الی ۳ میلی‌متری) رخ می‌دهد.

برخی از محصولات جدید عمق کیوری تا ۴ میلی‌متر را تبلیغ می‌کنند (در حقیقت عمق کیور در رزین‌های دوال کیور نامحدود است؛ چراکه ترکیبی از تکنولوژی کمیکال و لایت کیور در آن به کار رفته)؛ با این حال عملکرد بالینی این ترکیبات هنوز به طور کامل مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

هزینه ترمیم با کامپوزیت در مقایسه با دیگر روش‌های بازسازی دندان مانند لمینت پایین‌تر بوده و به همین جهت این ترکیبات جایگزین مناسبی برای تکنیک‌های پیچیده ترمیم دندان به حساب می‌آیند. علاوه بر آن از کامپوزیت‌ها می‌توان به عنوان سمان در وصل کردن تاج دندان یا ونیر و… نیز استفاده کرد. 

برندهای تولیدکننده کامپوزیت بسیار فراوانند و هر یک در کاربرد مشخصی در مصارف دندانپزشکی به کار برده می‌شوند. به عنوان چند مثال محدود می‌توان به برندهایی چون ایوکلار و کولزر آلمانی، توکویاما و گرادیای ژاپنی، السودنت فرانسه، دنتکس چین و نیز کامپوزیت‌های پلی‌استری ماکوئرا و برند اف جی ام ساخت کشور برزیل اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین انواع برندهای کامپوزیت که در بازه قیمتی مناسب قرار دارند می‌پردازیم:

قیمت بهترین نوع کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌های IPS ساخت برند ایوکلار

کامپوزیت امپرس دایرکت IPS ساخت برند ایوکلار ویوادنت (Ivoclar Vivadent) یکی از کامپوزیت‌های پرکاربرد و جزو مرغوب‌ترین محصولات موجود در بازار بوده که از نظر زیبایی‌شناختی رتبه بالایی را در میان نمونه‌های مشابه به خود اختصاص داده است. از کامپوزیت‌های IPS می‌توان در پر کردن پوسیدگی در دندان‌های جلو یا عقب استفاده کرد. این محصول در پنج سطح مختلف از نظر شفافیت عرضه گردیده و بنابراین کاملاً تفاوت‌های افراد را پوشش می‌دهد.

کامپوزیت‌های IPS، نسل جدید کامپوزیت‌های دندانی به شمار می‌آیند که به دلیل در بر داشتن ذرات سرامیکی، در مقایسه با کامپوزیت‌های معمولی از استحکام بالاتری برخوردارند. از این رو دندان‌های ترمیم شده با این کامپوزیت‌ها در برابر اصطکاک و سایش دندان‌ها به هم مقاومت بالایی را از خود نشان می‌‌دهند. به علاوه این ذرات سرامیکی با لثه‌های افراد سازگاری بالاتری داشته و درنتیجه هیچ‌گونه حساسیتی را در آن‌ها ایجاد نمی‌کنند. 

مواد به کار رفته در کامپوزیت‌های IPS (امپرس دایرکت افکت Empress Direct Effect و امپرس دایرکت کالر Empress Direct Color)‌ این امکان را برای دندانپزشکان فراهم می‌آورند که به نحوی خلاقانه و سفارشی هرگونه ترمیمی را برای افراد انجام دهند. این مواد در زیر لایه پوشاننده نهایی کامپوزیت به کار رفته‌اند. با استفاده از مواد مات لایت کیور IPS Empress Direct Opaquer می‌توان به خوبی تغییر رنگ‌های‌ نامطلوب دندان و سطوح فلزی اکسپوز شده را پوشش داد. همچنین می‌توان از آن برای ساخت کور (کور بیلد آپ) در ناحیه قدامی و خلفی دندان‌ها استفاده کرد.

از نظر زیبایی‌شناختی ظاهر این کامپوزیت‌ها بیشترین مشابهت را با دندان طبیعی داشته و ترمیم با این مواد، حالتی درخشان و طبیعی به دندان‌ها می‌بخشد. نتایج حاصل از ترمیم با کامپوزیت IPS از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار بوده و این محصول از نظر کیفیت جزو یکی از بهترین برندها محسوب می‌گردد. البته طول عمر کامپوزیت‌ها عمدتاً تابعی از عوامل مختلف از قبیل جنس دندان‌ها و عادات غذایی افراد بوده و برای همه بیماران یکسان نخواهد بود. اگر مراقبت کافی از کامپوزیت‌های IPS انجام گیرد، این کامپوزیت‌ها در مواردی تا پایان عمر فرد نیز کارایی خواهند داشت.

این کامپوزیت‌ها در دسته‌بندی محصولات «ترمیم مستقیم» دندان قرار می‌گیرند. این محصولات در فرآیند ترمیم مستقیم دندان‌ها نقش داشته و مراحل مختلف کامپوزیت از آماده‌سازی تا مراقبت از ترمیم را پوشش می‌دهند. تفاوت کامپوزیت‌های IPS با ونیر در طبیعی بودن کامپوزیت و ماندگاری بالای آن است. به علاوه با استفاده از کامپوزیت مشکل رنگ‌پذیری دندان‌های طبیعی و ونیر تا حد زیادی برطرف شده است.

افرادی که دچار شکستگی‌های متعدد، دندان‌های پیشروی کرده بر روی هم و یا دندان‌های با سایز نامعمول هستند از ترمیم با کامپوزیت‌های آی پی اس بیشترین سود را خواهند برد. همچنین اگر می‌خواهید رنگ دندان‌های خود را به حالت نرمال بازگردانید، استفاده از این محصولات توصیه می‌شود.

البته در کنار مزایای بی‌شماری که این برند کامپوزیت به مشتریان عرضه می‌کند، برخی معایب نیز برای آن برشمرده شده‌ است که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گاهی اوقات به دنبال عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ممکن است بعد از ترمیم با کامپوزیت آی پی اس دچار تورم و التهاب لثه (پری ادونتیت) گردید.
  • همانطور که گفتیم از این کامپوزیت برای شکل‌دهی به دندان‌ها استفاده می‌شود. گاهی اوقات فرم دندان زیرین به قدری نامنظم است که احتیاج به تراش آن و سپس جایگذاری کامپوزیت خواهد بود.
  • در بعضی از افراد در روزهای اول بعد از ترمیم با کامپوزیت، حساسیت به سرما و گرما ایجاد می‌شود. این عارضه غالباً ظرف مدتی کوتاه برطرف می‌گردد.
  • دقت داشته باشید که کامپوزیت نیز مانند دندان طبیعی شما آسیب‌پذیر است و بنابراین در صورت ضربه شدید ممکن است قسمتی از آن شکسته شود. در چنین حالتی باید در اسرع وقت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. دندان‌پزشک به راحتی قطعه شکسته را ترمیم خواهد کرد.
انواع کامپوزیت‌ها

کامپوزیت توکویاما (Tokuyama)

کامپوزیت توکویاما برند مشهور دیگری از مواد ترمیمی دندان است. این کامپوزیت ساخت کشور ژاپن بوده و با مقاومت بالا و سطح صاف و صیقلی خود به عنوان یکی از رقبای مطرح کامپوزیت IPS به شمار می‌رود. کامپوزیت Omnichroma با یک درجه رنگ ثابت برای تمامی افراد کاربرد داشته و بنابراین با استفاده از این کامپوزیت‌ها، دندانپزشکان می‌توانند زمان و تجهیزات کمتری را صرف تطبیق رنگ دندان نمایند. این امر منجر به افزایش سرعت عمل و کیفیت کار دندان‌پزشکی می‌گردد.

کامپوزیت توکویاما را نیز می‌توان برای ترمیم انواع پوسیدگی در دندان‌های قدامی و خلفی، ونیرها و بستن دیاستم به کار برد. رنگ این کامپوزیت‌ها به مرور زمان تغییری پیدا نکرده و این ترکیبات درخشندگی خود را در طول زمان حفظ خواهند کرد. برخورداری از خاصیت تطابق با رنگ طبیعی دندان یا اثر آفتاب‌پرست (Chameleon effect) از جمله مزایای این نوع کامپوزیت به شمار می‌رود. برای مطالعه مقاله دقیقتر و بررسی کامپوزیت توکویاما این مقاله را از دست ندهید.

ترفندهای مهم و کاربردی برای کار با کامپوزیت‌های فلو را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا بخوانید.

کامپوزیت گرادیا (Gradia)

این کامپوزیت لایت کیور ژاپنی نیز از نوع کامپوزیت‌های میکروهیبریدی خالص بوده و از ماتریکس میکروفیل، ذرات سیلیکا و فیلرهای پلیمریزه شده تشکیل شده است. ویسکوزیته این ترکیبات به گونه‌ای تنظیم شده است که امکان فرم‌پذیری عالی آن‌ها را در حفره‌های ناشی از پوسیدگی فراهم آورده و سطحی یکدست و یکنواخت را برای دندان‌ها رقم خواهد زد.

همچنین خاصیت آفتاب‌پرست که در رنگ‌های استاندارد کامپوزیت گرادیا به کار رفته عمدتاً در ترمیم‌های قدامی و خلفی دندان کاربرد دارد. از رنگ‌های شفاف Outside Special نیز می‌توان برای این منظور استفاده کرد. در حالی که کامپوزیت‌های Inside Special گرادیا که رنگ مات (Opaque) دارند فقط برای ترمیم‌های قدامی به کار برده می‌شوند. برای مطالعه بیشتر درباره کامپوزیت گردایا این مقاله را از دست ندهید.

هزینه ترمیم دندان با این محصول با توجه به اینکه کامپوزیت گرادیا جزو کامپوزیت‌های مدرن و بسیار پیشرفته محسوب می‌گردد، بسیار مقرون به صرفه است. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا از آخرین قیمت‌های این محصول اطلاع حاصل کنید.

کامپوزیت گرادیا

کامپوزیت جیانیال (G-aenial)

کامپوزیت ترمیمی لایت کیور جیانیال نیز جزو برترین برندهای موجود در بازار بوده و با برخورداری از ورکینگ تایم بیشتر نسبت به دیگر کامپوزیت‌ها (چیزی در حدود ۴ دقیقه)‌ فرصت کافی برای تغییر شکل و دستیابی به فرم آناتومیک دندان طبیعی فرد را به دندانپزشک می‌دهد. این کامپوزیت از خاصیت آفتاب‌پرست برخوردار بوده و در نتیجه می‌تواند به راحتی با دندان طبیعی فرد ادغام گردد. در اغلب موارد یک رنگ از این کامپوزیت این کار را به خوبی انجام می‌دهد. سیستم سایه‌بندی کامپوزیت جیانیال از قرار زیر است:

  • Junior aenial برای بیماران جوان
  • Adult aenial برای افراد بالغ
  • Senior aenial برای افراد مسن

با استفاده از کامپوزیت جیانیال قدامی می‌توان هر نوع ترمیمی را با بالاترین کیفیت انجام داد. این محصول در انواع تکنیک‌های دندانپزشکی قابل استفاده بوده و می‌توان آن را در طیفی از کاربردهای زیبایی‌شناختی از ترمیم تک‌رنگ تا لایه‌بندی مولتی‌شید به کار برد.

تکنولوژی فیلر رادیواپک با چگالی بالا (HDR) امکان مشاهده آن را در تصاویر اشعه ایکس فراهم می‌آورد. ترکیب‌بندی منحصر به فرد این کامپوزیت موجب انعکاس طبیعی نور از سطح آن گردیده و ظاهری غیر قابل تشخیص از دندان طبیعی را ایجاد می‌کند. ویسکوزیته این ترکیبات به گونه‌ای است که بدون چسبندگی بیش از حد به خوبی کویتی را پر کرده و ظاهری طبیعی به دندان‌ها می‌بخشند.

کامپوزیت خلفی برند جیانیال نیز به منظور تقویت استحکام و کاهش استرس انقباضی فرمول‌بندی شده است. به این ترتیب ریسک شکست درمان با این نوع کامپوزیت در طول زمان کاهش می‌یابد.

کامپوزیت زنیت (Zenit)

کامپوزیت لایت کیور نانو سرامیک زنیت ساخت کشور آلمان بوده و با برخورداری از خصوصیت فیزیکی خارق‌العاده و هندلینگ آسان برای ترمیم مستقیم انواع کویتی و نیز ترمیم‌های غیرمستقیم از قبیل اینلی (inlay) و آنلی (onlay) به کار برده می‌شود. برای مطالعه درباره انواع برندهای کامپوزیت آلمانی این مقاله را از دست ندهید.

مقاومت بالای کامپوزیت زنیت در کلینیک‌های دندانپزشکی مورد آزمون قرار گرفته است. از این کامپوزیت می‌توان در بستن فاصله بین دندان‌های آسیاب کوچک و بزرگ نیز بهره برد. این کامپوزیت با شکل طبیعی دندان سازگاری پیدا کرده و ظاهری طبیعی و مورد پسند را در دندان‌ها ایجاد می‌کند. کامپوزیت زنیت در رنگ‌های مختلف در وب‌سایت دنتیوا موجود است.

کامپوزیت دنتکس (Dentex)

این کامپوزیت لایت کیور نانوهیبریدی ساخت کشور چین بوده و با استحکام و قابلیت پالیش‌پذیری بالا جهت انجام انواع ترمیم‌ در دندان‌های خلفی و قدامی به کار می‌رود. علاوه بر ترمیم مستقیم در تمامی کلاس‌ها، کامپوزیت دنتکس را می‌توان برای ترمیم‌های غیرمستقیم از قبیل اینلی و آنلی و کور بیلد آپ نیز مورد استفاده قرار داد.

کامپوزیت دنتکس

برند کامپوزیت  SAREMCO

کامپوزیت‌های برند سوئیسی سارمکو، از بهترین و با کیفیت‌ترین کامپوزیت‌های بازار محسوب می‌شوند. کمپانی سارمکو ادعا می‌کند که مونومرهای رزین کامپوزیت‌های برند سارمکو، بیشترین سازگاری با بدن را داشته و باعث ایجاد حساسیت نمی‌شوند. یکی از بهترین انواع کامپوزیت برند SAREMCO، کامپوزیت مدل james-2 bond است. این کامپوزیت مزایا و ویژگی‌های زیر را به همراه دارد:

  • ایجاد پیوند فوق‌العاده قوی با ساختار مینای دندان
  • چسب کامپوزیتی فوق‌العاده قوی
  • سازگاری با بافت دهان
  • سفت‌شدن با نور لیزر در کمترین زمان ممکن

برند کامپوزیت  Bisco

برند بیسکو، یکی از برندهای آمریکایی شناخته شده کامپوزیت است. در حال حاضر محصولت و کامپوزیت‌های برند Bisco به بیش از 60 کشور جهان صادر می‌شوند. از بهترین کامپوزیت‌های این برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کامپوزیت Bisco- AELITE ALL-PURPOSE BODY

کامپوزیت Bisco- AELITE ALL-PURPOSE BODY هم برای ترمیم‌های قدامی و هم برای ترمیم‌های خلفی قابل استفاده است. این کامپوزیت، نوعی مایکروهیبرید تقویت شده است.

  • کامپوزیت Bisco- AELITE AESTHETIC ENAMEL

کامپوزیت Bisco- AELITE AESTHETIC ENAMEL نوعی کامپوزیت تقویت شده از نوع نانوفیل لایت کیور است. کامپوزیت Bisco- AELITE AESTHETIC ENAMEL نوعی کامپوزیت یونیورسال بوده و می‌توان از آن برای ترمیم‌های قدامی و خلفی استفاده کرد.

  • کامپوزیت Bisco- AELITE LS POSTERIOR

کامپوزیت Bisco- AELITE LS POSTERIOR، نوعی کامپوزیت هیبریدی با فیلر بالا است. این کامپوزیت مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارد و بهترین گزینه برای ترمیم‌های خلفی و قدامی محسوب می‌شود.

برند کامپوزیت SDI

برند کامپوزیت SDI یک برند استرالیایی و فوق‌العاده با کیفیت است. یکی از بهترین انواع کامپوزیت برند SDI، کامپوزیت Luna است. کامپوزیت لونا برند SDI، نوعی کامپوزیت نانوهیبریدی بوده که می‌توان از آن برای ترمیم‌های خلفی و قدامی استفاده کرد. کامپوزیت SDI همچنین برای ترمیم‌های کلاس V, IV, III, II, I، کور بلدآپ، اینله و آنله قابل استفاده است. از مزایای کامپوزیت‌های برند SDI می‌توان به هندلینگ راحت آن‌ها بدون چسبندگی اشاره کرد.

راهنمای خرید خمیر پالیش کامپوزیت در بهترین نوع و برند را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

ویژگی‌های بهترین برند کامپوزیت دندان جلو

کامپوزیت دندان‌های جلویی به دلیل اینکه بیشتر دیده می‌شوند، اهمیت بیشتری دارند. برخی از انواع کامپوزیت را می‌توان برای ترمیم دندان‌های قدامی استفاده کرد، در حالی که برخی قابل استفاده در ترمیم‌های قدامی نیستند. بهترین برند کامپوزیت دندان جلو، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • مقاومت و استحکام بالا
  • سازگاری با بافت دهان
  • تطبیق‌پذیری رنگی مناسب
  • ظاهری زیبا و طبیعی
  • دارای خاصیت پولیش‌پذیری
  • دارای خاصیت ترمیم‌پذیری
  • تنوع رنگی بالا

انواع مواد سازنده کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان، نوعی ماده ترمیمی است که رنگی شبیه به رنگ دندان‌های طبیعی دارد. کامپوزیت دندان از مخلوط دی متاکریلات‌ها، یعنی اپوکسی رزین و اسید متاکریلیک به همراه پودر کوارتز تهیه می‌شوند.

کامپوزیت‌های دندانی بسته به نوعی که دارند، از اجزاء زیر تشکیل می‌شوند:

  • ماتریس رزینی که عمدتا از تری اتیلن گلیکول و دیمتریلات تشکیل شده است.
  • مواد پرکننده که از کوارتز، سرامیک و سیلیس ساخته می‌شوند.
  • ذرات نانو
  • فلوراید
  • یون‌های نقره
  • اورموسرها

تفاوت کامپوزیت ونیر و آی پی اس

کامپوزیت ونیر و ونیرهای سرامیکی مانند سیستم‌های آی پی اس دو مورد از پرکاربرترین مواد اولیه در انواع ترمیم‌های زیبایی دندان به شمار می‌روند. آی پی اس‌ها را می‌توان در شمار محبوب‌ترین محصولات حاوی ذرات پرسلن یا سرامیک در این حوزه به حساب آورد. در این باره مطالعه مقاله” کامپوزیت آی پی اس ساخت کدام کشور است” را از دست ندهید.

این محصولات در ساخت انواع ونیر، روکش، بریج، اینلی، آنلی و اورلی کاربرد دارند. برخلاف کامپوزیت ونیر، در ترکیب این محصولات ذرات سرامیک به کار رفته است که این امر موجب سازگاری زیستی بالاتر این مواد با بافت لثه افراد گردیده و علاوه بر آن، نتایج چشمگیری را از نظر زیبایی‌شناختی برای بیماران به ارمغان می‌آورد.

به طور کلی ونیرهای سرامیکی مانند آی پی اس در مقایسه با کامپوزیت ونیر از مزایای زیر برخوردارند:

  • ونیرهای آی پی اس بنا بر ماهیت سرامیکی خود بسیار شکننده بوده و با این حال پس از باندینگ کامل به دندان سالم دوام بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهند. در حقیقت بسته به شرایط نگهداری، این ونیرها تا چندین سال برای فرد کار می‌کنند.
  • طول عمر کامپوزیت ونیر در صورت مراقبت مناسب چیزی در حدود ۳ تا ۵ سال تخمین زده می‌شود. در حالی که در مورد آی پی اس این دوام در حد ۶ سال یا بیشتر خواهد بود.
  • آی پی اس با برخورداری از خاصیت هندلینگ آسان، جزئیات مینای دندان را به خوبی بازسازی می‌کند. این در حالی است که این ویژگی در خصوص ونیرهای کامپوزیتی وجود ندارد.
  • برخلاف دیگر انواع ونیر، پرسلن‌ها و سیستم‌های آی پی اس به علت سطح صاف و صیقلی خود کمتر در معرض تغییر رنگ و بروز لکه و نقاط سیاه قرار می‌گیرند.
  • این ونیرها در مقایسه با کامپوزیت ونیر به میزان بیشتری بافت دندان را حفظ می‌کنند؛ چراکه در حین فرآیند ترمیم با این مواد بخش کمتری از ساختار دندان زیرین برداشته می‌شود.
  • میزان اصطکاک و سایش ایجاد شده به دنبال ترمیم‌های کامپوزیتی در مقایسه با سیستم‌های آی پی اس بیشتر بوده و به همین جهت پرسلن‌های آی پی اس می‌توانند برای مدت طولانی بدون تغییر باقی بمانند.

تفاوت اصلی بین c-file و k-file ها چیست را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

علی رغم نقاط قوت فوق، آی پی اس معایبی نیز دارد. از جمله:

  • برای انجام ترمیم با آی پی اس حداقل نیاز به دو جلسه درمان در مطب دندانپزشکی خواهد بود. علت این امر آن است که ونیرهای سرامیکی باید ابتدا قالب گیری شده و متناسب با هر فرد و به طور اختصاصی در لابراتوار ساخته شوند. این در حالی است که ترمیم با کامپوزیت را می‌توان در طی یک جلسه در مطب تکمیل نمود.
  • ونیرهای رزین کامپوزیت به علت ساختار میکروسکوپی خاص خود، از قدرت بیشتری به منظور جذب استرس وارد شده به دندان برخوردار بوده و از این لحاظ نیز نسبت به ونیرهای سرامیکی برتری دارند.
  • سیستم‌های آی پی اس معمولاً به دلیل ضرورت ساخت در لابراتوار و سپس باندینگ نیاز به صرف هزینه بالاتری داشته و به طور عمده گران قیمت‌تر از نمونه‌های مشابه در نظر گرفته می‌شوند.
  • برخلاف کامپوزیت ونیر، در صورت آسیب به آی پی اس و ونیرهای سرامیکی امکان ترمیم پرسلن‌ وجود نخواهد داشت و بایستی این ونیرها از نو تعویض شوند.

چگونه طول کانال عصب را پیدا کنیم؟ را در این مقاله از سایت دنتیوا مطالعه کنید.

تفاوت کامپوزیت توکویاما و آی پی اس

کامپوزیت توکویاما ساخت کشور ژاپن بوده و جزو جدیدترین نوآوری‌های حوزه دندانپزشکی در زمینه ساخت ونیر و لمینت دندان به حساب می‌آید. این کامپوزیت در مقایسه با محصولات مشابه مانند آی پی اس از مقاومت بالایی در برابر سایش برخوردار بوده و علت این امر به کار رفتن ذرات نانو در این کامپوزیت است. از دیگر تفاوت‌های کامپوزیت توکویاما و آی پی اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کامپوزیت‌های Omnichroma توکویاما با استفاده از تنها یک رنگ یا شید (Shade) واحد، طیف کامل رنگ‌های دندان را پوشش داده و با سطح صاف و صیقلی خود ظاهری زیبا و جذاب را به دندان‌های فرد می‌بخشند. ویژگی تک رنگ بودن در مورد ونیرهای آی پی اس وجود ندارد و پیش از کارگیری آن‌ها بایستی تطبیق رنگ با دقت بالا انجام گیرد.
  • کامپوزیت توکویاما به علت استحکام و خاصیت ادهزیو بالای خود با کاربرد فراوان در انواع ترمیم‌های زیبایی دندان مطرح بوده و به عنوان ماده اولیه در ساخت انواع ونیر، روکش، بریج و… شناخته می‌شود. این امر به دلیل وجود ذرات نانو در این محصول است که در مقایسه با ونیرهای پرسلنی مانند سیستم‌های آی پی اس امری منحصر به فرد به شمار می‌آید.
  • تکنیک آسان به کارگیری این کامپوزیت موجب صرفه جویی در وقت دندانپزشک می‌گردد. در حالی که اغلب قالب گیری و ساخت سیستم‌های آی پی اس در لابراتوار احتیاج به صرف زمان قابل توجهی خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر درباره تفاوت های کامپوزیت برند آی پی اس و توکویاما این مقاله را از دست ندهید.

کاربردهای انواع قلم کامپوزیت دندانپزشکی را در این مقاله مطالعه کنید.

سخن آخر

کامپوزیت‌های رزینی، امروزه برای طیف گسترده‌ای از کاربردهای دندانپزشکی از قبیل پرکردگی دندان‌های خراب،‌ ترمیم شکستگی‌ها و از بین بردن فضای بین دندان‌ها (دیاستم) به کار می‌روند. علاوه بر آن افرادی که از رنگ یا فرم ظاهری دندان‌های خود ناراضی‌اند نیز می‌توانند با استفاده از کامپوزیت دندان این نقایص را در ظاهر خود برطرف نموده و اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابند.

کامپوزیت‌ها انواع گوناگونی داشته و برندهای مختلف این محصولات هر یک با خصوصیات فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد به فروش می‌رسند. قیمت این محصولات بسته به کاربردهای هر یک و کیفیت مواد سازنده آن‌ها تعیین می‌گردد. با این حال به طور کلی ترمیم دندان با کامپوزیت در مقایسه با برخی تکنیک‌های جایگزین چون لمینت هزینه پایین‌تری دارد. در نهایت برای اطمینان از بالاترین کیفیت کامپوزیت‌های دندانی، بهتر است به سراغ برندهای نام‌آشنا و مطرح مانند برند IPS بروید.

کامپوزیت ونیر و ونیر سرامیکی مثل سیستم آی پی اس.

برندهای ایوکلار، توکویاما، 3m، gc و ultradent از بهترین برندهای کامپوزیت موجود در بازار هستند.

خیر، حتی کامپوزیت دندان در مقایسه با سایر روش‌های ترمیمی نظیر لمینت قیمت پایین و مناسب‌تری دارد.

کامپوزیت‌های مدل لایت کیور علاوه بر استحکام بالا، لکه پذیری بسیار پایینی دارند.

کامپوزیت‌های دندانی را می‌توان در دو دسته سلف کیور (رزین فعال شده با واکنش‌های شیمیایی) و لایت کیور ( رزین فعال شده با واکنش‌های فتوشیمیایی) تقسیم‌بندی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *