از خمیر پالیش کامپوزیت برای بهبود عملکرد و فرسایش کمتر دندان‌ها در برخورد و سایش با یکدیگر استفاده می‌شود. خمیرهایی که به منظور پالیش کامپوزیت و پرسلن به کار می‌روند، رنگ و لعاب نهایی را به بازسازی‌های دندانی بخشیده و به عنوان یک محافظ مؤثر برای ترمیم‌های دندانی شناخته می‌شوند. این خمیرها با استفاده از مولتهای مناسب پالیش بر روی مواد ترمیمی به کار می‌روند.

با این حال با توجه به تنوع روزافزون محصولات و مواد دندانپزشکی و روی کار آمدن کمپانی‌های جدید و جویای نام، خرید خمیر پالیش امروزه با چالش‌های متعددی رو به روست. انتخاب بهترین برند موجود در بازار نیازمند شناخت کامل خصوصیات و امکانات هر یک از محصولات پالیش بوده و بنابراین هدف این مقاله نیز شناساندن محبوب‌ترین محصولات و برندهای مطرح در زمینه تولید خمیر کامپوزیت است.

پس از خواندن این مطلب شما قادر خواهید بود مطابق با نیازها و بودجه خود مناسب‌ترین خمیر پالیش کامپوزیت را در بهترین نوع و برند بیابید. اما پیش از آن که بحث را آغاز کنیم، بهتر است ابتدا به سراغ مقدمه‌ای بر خمیرهای پالیش کامپوزیت و کاربرد این ترکیبات در دندانپزشکی برویم.

خمیر پالیش کامپوزیت چیست؟

امروزه با داغ شدن بازار کامپوزیت‌ها و مواد ترمیمی دندان، بسیاری از افراد با هدف زیبایی هرچه بیشتر و رفع نقایص دندان‌های خود به این مواد روی آورده‌اند. اما روکش و ترمیم دندان با کامپوزیت تنها گام نخست در جهت داشتن دندان‌هایی زیبا و بدون نقص بوده و لازم است که پس از انجام این اقدامات درمانی، مراقبت کافی از کامپوزیت، پرسلن و دیگر ترکیبات ترمیمی صورت گیرد.

پالیش کامپوزیت یا جرم‌گیری از روکش‌ها و مواد ترمیمی، اینلی و آنلی و… عمدتاً در جهت حفظ سلامت این مواد و ماندگاری طولانی‌تر آن‌ها صورت می‌گیرد. به یاد داشته باشید که ترمیم با کامپوزیت‌ها بدون عارضه نبوده و ممکن است بعد از انجام این اعمال دندانپزشکی، عوارضی چون سایش دندان‌ها به یکدیگر، تجمع پلاک و پوسیدگی مجدد رخ دهد.

از این رو، پالیش دندان بعد از ترمیم با کامپوزیت و افزودن جلای نهایی به این مواد (اصطلاحاً به این فرآیند فینیشینگ گفته می‌شود) نقش بسیار مهمی در تعیین نتیجه نهایی ترمیم دندان خواهد داشت. خمیرهای پالیش طول عمر مفید روکش‌ و بریج‌های کامپوزیتی را افزایش داده و باعث می‌شوند که ظاهر این مواد ترمیمی بیش از پیش شباهت به دندان طبیعی خود فرد پیدا کند. 

کاربردهای اصلی اسپریدر در دندان‌پزشکی چیست را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا بخوانید.

پالیش دندان با خمیرهای پالیش کامپوزیت در یک یا چند مرحله صورت گرفته و نیازمند ابزارهای بخصوص برای انجام این کار خواهد بود. انواع مختلفی از خمیرهای پالیش در بازار وجود دارد و بسیاری از کمپانی‌های مطرح تولید مواد و تجهیزات دندانپزشکی این خمیرها را در دسترس دندانپزشکان و لابراتوارهای دندانپزشکی در سراسر جهان قرار داده‌اند. در تعدادی از این خمیرهای موجود در بازار از پودر الماس با ابعاد میکرون استفاده شده است که در این موارد، پالیش در یک مرحله صورت گرفته و سرعت کار بالاتر خواهد بود.

در ادامه این مطلب به معرفی چند مورد از برترین برندهای خمیر پالیش کامپوزیت موجود در بازار و شرح خواص مکانیکی و شیمیایی هر یک می‌پردازیم. شما می‌توانید تمامی این محصولات را با بالاترین کیفیت و قیمت واقعی آن‌ها در وبسایت دنتیوا بیابید.

خمیر پالیش کامپوزیت چیست؟

کانتورینگ، پرداخت و پولیش کامپوزیت ها چیست را در این مقاله از فروشگاه آنلاین دنتیوا بخوانید.

خمیر پالیش کامپوزیت الماسه ماکوئرا (Maquira Diamond Universal Polish)

کمپانی برزیلی ماکوئرا این خمیر پالیش کامپوزیت را در پکیجی شامل یک سرنگ حاوی ۲ گرم ماده پالیش (به همراه دو عدد سری) عرضه می‌کند. این کمپانی نام‌آشنا خمیرهای الماسه خود را به طور وسیع در اختیار کلینیک‌های دندانپزشکی در سراسر جهان قرار داده است. همانطور که از نام این محصول بر می‌آید، خمیر پالیش الماسه ماکوئیرا حاوی ذرات الماس با قطری بین ۲ تا ۴ میکرون بوده و برای پالیش انواع کامپوزیت، پرسلن، رزین و نیز سطح انامل دندان کاربرد دارد.

قطر کم این ذرات موجب می‌گردد که خمیر پالیش ماکوئیرا سطحی کاملاً صاف و فاقد هرگونه نقص و ناهمواری را برای دندان‌های مراجعین به ارمغان بیاورد.

اثر محافظتی این خمیر پالیش نیز نکته دیگری است که بایستی به آن توجه کرد. پوشاندن سطح دندان‌ها و کامپوزیت‌های دندانی با این محصول از تغییر رنگ کامپوزیت و تشکیل پلاک‌های دندانی پس از ترمیم جلوگیری به عمل می‌آورد.

خمیر پالیش کامپوزیت الماسه ماکوئیرا با برخورداری از ویسکوزیته مناسب، به خوبی قالب کامپوزیت دندان را حفظ کرده و به دنبال قرار گرفتن در حرارت بالا نیز بدون تغییر باقی می‌ماند. به کارگیری آسان و امکان استفاده مستقیم از این خمیر نیز از جمله دیگر نقاط قوت خمیر Diamond Universal Polish به شمار می‌آید.

خمیر پالیش کامپوزیت الماسه ماکوئرا

اگر میخواهید بهترین نوع کامپوزیت در مناسب‌ترین را خریداری کنید پیشنهاد میکنیم مقاله مرتبط با کامپوزیت دندان را مطالعه فرمایید.

خمیر پالیش دیاموند اکسل اف جی ام (FGM Diamond excel)

این خمیر پالیش محصول کمپانی مشهور FGM ساخت کشور برزیل بوده و با برخورداری از خواص مکانیکی منحصر به فرد و قیمت مقرون به صرفه جزو برترین محصولات پالیش کامپوزیت در کلینیک‌های دندانپزشکی به شمار می‌آید. دیاموند اکسل به صورت یک سرنگ حاوی ۲ گرم ماده پالیش در دسترس بوده و به راحتی می‌توان از آن در پالیش انواع مواد ترمیمی از قبیل پرسلن، انامل، رزین و… استفاده کرد.

ذرات الماسه به کار رفته در این محصول نیز همانند خمیر ماکوئرا سایزی بین ۲ تا ۴ میکرون داشته و در عین سختی بالا، سطح ماده ترمیمی را کاملاً پوشش می‌دهند. خمیر پالیش اف جی ام در برابر حرارت و تغییرات محیط دهان مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد.

هندلینگ آسان این محصول از جمله دیگر مواردی است که در محبوبیت خمیرهای پالیش کامپوزیت برند اف جی ام در بین دندانپزشکان نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند. افرادی که به روش‌های مختلف ترمیم دندان روی می‌آورند، اغلب خواهان ظاهری کاملاً بی‌نقص در دندان‌های خود بوده و بنابراین این محصول برای مشتریان سخت‌گیر نیز انتخابی ایده‌آل به شمار می‌آید.

علت این امر آن است که خمیر پالیش دیاموند اکسل برند FGM سطحی صاف و کاملاً مشابه با دندان طبیعی را در تمامی سطوح ترمیمی فراهم آورده و بنابراین قادر است هم رضایت دندانپزشک و هم مراجعین را به خود جلب کند.

ویسکوزیته متوسط این محصول موجب می‌گردد که این خمیر پالیش بیش از حد به سطوح نچسبد و به خوبی سطح کامپوزیت را پوشش دهد. به علاوه، این خمیر محلول در آب بوده و بنابراین امکان پاک شدن آسان آن در هنگام فرآیند پالیش وجود دارد.

تکنیک استفاده از دیاموند اکسل در کلینیک‌های دندانپزشکی بستگی به مهارت و ترجیح فردی دندانپزشک دارد. این محصول را می‌توان به صورت مستقیم بر روی سطح ماده ترمیمی و یا در همراهی با دیسک‌های نمدی مورد استفاده قرار داد.

ترفندهای مهم و کاربردی برای کار با کامپوزیت‌های فلو را در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا بخوانید.

خمیر پالیش الماسه مستردنت (Master-Dent Diamond Polishing Paste)

کمپانی آمریکایی مستردنت یکی از کمپانی‌های پیشرو در زمینه ساخت تجهیزات دندانپزشکی و متریال لابراتوار به شمار می‌رود. بنابراین تعجبی ندارد که نام خمیر پالیش الماسه مستردنت نیز در زمره پرفروش‌ترین متریال جلا و فینیشینگ کامپوزیت در انجام ترمیم‌های دندانی در کلینیک‌های دندانپزشکی یافت گردد.

این خمیر برای پالیش کامپوزیت، پرسلن، آمالگام و کستینگ ایده‌آل در نظر گرفته می‌شود. همچنین با استفاده از خمیر الماسه مستردنت می‌توانید سطحی صاف را برای سرامیک‌های دندانی خود رقم بزنید. این محصول با خلوص بالا و محتویات غیرسمی، برای استفاده در داخل و خارج دهان انتخابی مناسب به شمار می‌رود.

ترکیب پایه پلی گلیکول با وزن مولکولی کنترل شده در این محصول از پاشیدن آن به خارج از فیلد مورد نظر جلوگیری نموده و شستشوی این ترکیب از سطح دندان را آسان‌تر می‌سازد. به علاوه، پودر الماس به کار رفته در این خمیر پالیش در بهینه‌ترین قطر ممکن از نظر استحکام و جلای ترمیم‌های دندانی طراحی شده است و بنابراین سطحی بی‌نقص را برای کامپوزیت رقم خواهد زد.

این محصول در قالب یک سرنگ ۳ گرمی به فروش رسیده و به عنوان راه حل نهایی برای پالیش سرامیک‌های دندانی و ایجاد سطحی صاف در مواد ترمیمی دندانپزشکی در نظر گرفته می‌شود. دقت داشته باشید که کیفیت و امکانات خارق‌العاده این محصول موجب می‌گردد که قیمت آن در مقایسه با محصولاتی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم بالاتر بوده و بنابراین در انتخاب خمیر پالیش کامپوزیت این موضوع نیز باید مد نظر قرار گیرد.

خمیر پالیش الماسه مستردنت

با معتبرترین برندهای مواد اندو در این مقاله از فروشگاه اینترنتی دنتیوا آشنا شوید.

خمیر پالیش الماسه کامپوزیت الترادنت (Ultradent Diamond Polishing Paste)

این خمیر پالیش نیز در کشور آمریکا و توسط کمپانی مطرح الترادنت تولید و به بازار عرضه می‌گردد. خمیر پالیش الماسه الترادنت را می‌توان در انواع ترمیم‌های دندانی با ترکیبات کامپوزیت و سرامیک به کار برد.

ذرات الماس میکروکریستالیزه در این محصول با قطر یک میکرون سطوحی صاف و با جلوه‌ای بی‌بدیل را برای مواد ترمیمی از قبیل کامپوزیت، پرسلن و غیره پدید آورده و به همین جهت خمیر الترادنت محبوبیت بالایی را در میان مراجعین به کلینیک‌های دندانپزشکی به خود اختصاص داده است.

این محصول در پکیجی شامل دو سرنگ که حجم هر یک ۲/۱ میلی‌لیتر است به همراه دو عدد سری مشکی رنگ به فروش می‌رسد. طعم نعنایی این خمیر پالیش و قابلیت حلالیت آن در آب به اضافه فاقد گلوتن بودن این محصول از جمله نکات دیگری است که هنگام خرید پالیش کامپوزیت از این برند بایستی مورد توجه قرار گیرد.

خمیر پالیش الترادنت را می‌توان با استفاده از برس مویی Jiffy Goat نیز مورد استفاده قرار داد. در نهایت دقت داشته باشید که قیمت خمیر پالیش الماسه کامپوزیت الترادنت در مقایسه با نمونه‌های مشابه برزیلی بالاتر است. 

سخن آخر

هیچ‌یک از فرآیندهای ترمیمی دندان بدون پالیش نهایی کامل نخواهند بود. پالیش کامپوزیت، پرسلن و دیگر مواد ترمیمی دندان طول عمر مفید این ترکیبات را افزایش داده و جلایی مشابه با دندان‌های طبیعی را به آن‌ها می‌بخشد. بنابراین انتخاب محصولات مرغوب و خرید خمیر پالیش کامپوزیت از بهترین نوع و برند اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. در این مطلب به معرفی چند مورد از گزینه‌های محبوب به کار رفته به عنوان خمیر پالیش کامپوزیت‌ پرداختیم. آشنایی با خواص فیزیکی و مکانیکی هر یک از این ترکیبات و آگاهی از نقاط قوت این خمیرها، به شما در انتخاب بهترین ماده پالیش کامپوزیت مطابق با کاربرد و بودجه مد نظرتان یاری خواهد رساند.

خمیرهای پالیش طول عمر مفید روکش‌ و بریج‌های کامپوزیتی را افزایش داده و باعث می‌شوند که ظاهر این مواد ترمیمی بیش از پیش شباهت به دندان طبیعی خود فرد پیدا کند.

از خمیر پالیش کامپوزیت برای بهبود عملکرد و فرسایش کمتر دندان‌ها در برخورد و سایش با یکدیگر استفاده می‌شود. خمیرهایی که به منظور پالیش کامپوزیت و پرسلن به کار می‌روند، رنگ و لعاب نهایی را به بازسازی‌های دندانی بخشیده و به عنوان یک محافظ مؤثر برای ترمیم‌های دندانی شناخته می‌شوند.

ممکن است بعد از انجام ترمیم کامپوزیت‌ها با خمیر پالیش، عوارضی چون سایش دندان‌ها به یکدیگر، تجمع پلاک و پوسیدگی مجدد رخ دهد.

خمیر پالیش کامپوزیت الماسه ماکوئرا، خمیر پالیش دیاموند اکسل اف جی ام، خمیر پالیش الماسه مستردنت و خمیر پالیش الماسه کامپوزیت الترادنت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *