امروزه و با رونق گرفتن انواع روش‌های ترمیم دندان با مواد مصنوعی از قبیل کامپوزیت، آمالگام، پرسلن و… صنعت دندانپزشکی عصر جدیدی را از نظر پیشرفت تکنولوژیک تجربه می‌کند. از همین رو استفاده از انواع ابزارها و تجهیزات تخصصی برای انجام اقدامات دندانپزشکی به امری روتین بدل شده است. یکی از این ابزارها قلم کامپوزیت است که در این مقاله می‌خواهیم انواع آن را به شما معرفی کنیم.

از قلم‌ها یا براش‌های کامپوزیت جهت قرار دادن کامپوزیت‌های دندانی در محل مورد نظر استفاده می‌شود. این قلم‌ها اغلب از جنس فلزی (مانند آلیاژ استیل) بوده و لایه‌ای حاوی اکسید تیتانیوم بر روی آن‌ها اسپری شده می‌شود. این لایه موجب می‌گردد که فیلر به طور یکنواخت و یکدست بر روی سطح دندان قرار گیرد.

استفاده از قلم‌های نامرغوب صحت ترمیم دندانی را زیر سوال برده و منجر به نیاز به ترمیم‌ مجدد و صرف زمان و هزینه مضاعف می‌گردد. از همین رو دندانپزشکان می‌کوشند از بهترین قلم‌های کامپوزیت موجود در بازار در کلینیک خود استفاده کنند. ما نیز در این مقاله به شما بهترین و مناسب‌ترین قلم‌ها را معرفی می‌کنیم. این قلم‌ها را می‌توانید در فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا بیابید.

انواع قلم‌های کامپوزیت

در ادامه این مطلب به توضیح در مورد برخی از بهترین و باکیفیت‌ترین قلم‌ کامپوزیت‌های موجود در بازار می‌پردازیم.

قلم کامپوزیت کازمودنت (Cosmodent Brush)

این قلم‌های کامپوزیت در سه شکل و سایز کاربردی به فروش رسیده و جزو محصولات بسیار پرطرفدار از کمپانی آلمانی کازمودنت به شمار می‌روند. این قلم‌ها به منظور اعمال تینت و اپک، باندینگ و مواد چسبنده، سایلن و نیز حذف سیمان اضافی پیش از فرآیند پلیمریزاسیون به کار می‌روند.

از قلم‌موهای سایز ۱ کازمودنت می‌توان در انجام ترمیم‌های با جزئیات ظریف و از قلم‌موهای سایز ۲ و ۳ برای مابقی ترمیم‌های دندانی استفاده نمود. در حقیقت قلم‌های سایز ۱ بیشتر برای اعمال تینت و اپک کاربرد دارند؛ در حالی که از قلم‌های سایز ۲ و ۳ برای اپلای نمودن باندینگ و مواد سایلن و نیز حذف سیمان پیش از فرآیند پلیمریزه شدن آن استفاده می‌شود. 

قلم‌های کامپوزیتی امکان انجام طیف وسیعی از ترمیم‌ها و مصارف مرتبط با رزین‌های دندانی را فراهم می‌آورند. همچنین بریستل‌های سنتتیک به کار رفته در آن‌ها موجب قرارگیری آسان‌تر مواد بر روی دندان می‌گردند.

قلم کامپوزیت کازمودنت

اتوکلاو دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد را در این مقاله از سایت دنیتوا مطالعه کنید.

قلم‌ کامپوزیت ال ام (LM-Arte Ergosense)

قلم کامپوزیت ال ام ساخت کمپانی LM Dental فنلاند بوده و با کیفیت بی‌نظیر خود برای انواع ترمیم‌های دندان خصوصاً ترمیم‌های زیبایی و لیرینگ (layering) کامپوزیت انتخابی ایده‌آل به شمار می‌رود. ست قلم‌های کامپوزیت LM-Arte در همکاری با تیم Style Italiano طراحی و به بازار عرضه شده است. Style Italiano گروهی متشکل از دندانپزشکان متعهد در حیطه ترمیم‌های زیبایی دندان بوده و بر آن است تا با ارائه باکیفیت‌ترین خدمات دندانپزشکی به مراجعین، استانداردهای خود را در بالاترین حد ممکن حفظ نموده و دو ویژگی سهولت در مصرف و قابلیت پیش‌بینی پذیری را به اقدامات دندانپزشکی متداول بیافزاید.

هر یک از قلم‌های کامپوزیت LM-Arte با رنگ خاصی مشخص شده و بر اساس کارکرد عمده خود نام‌گذاری می‌شوند. این قلم‌ها عبارتند از: Eccesso، Misura، Fissura، Applica، Condensa. طراحی دسته سبک و ارگونومیک این قلم‌ها در کنار به کارگیری متریال باکیفیت سری یا تیپ آن‌ها موجب حداکثر حساسیت تماسی و هندلینگ آسان این ابزارها می‌گردد که به نوبه خود در دستیابی به بهترین نتایج کلینیکی نقش دارد.

قلم‌های LM-Arte با دسته Ergosense امکان انجام تمامی مداخلات دندانپزشکی و ترمیم‌ها را با نهایت سهولت فراهم آورده و با قطر ۷/۱۳ میلی‌متری و برخورداری از تگ LM DTS RFID ایمنی و صحت اقدامات ترمیمی دندان را ارتقا می‌بخشند. قلم‌های LM-Arte با دسته ErgoMax نیز با قطر ۵/۱۱ میلی‌متر حساسیت تماسی بالایی را از خود به نمایش گذاشته و برای انجام انواع ترمیم‌ها و درمان‌های بالینی دندان کاربرد دارند.

کمپانی بین‌المللی ال‌ام علاوه بر ست اورجینال LM-Arte که بیشترین کاربرد آن در ترمیم‌های قدامی دندان است، ست خلفی LM-Arte را نیز برای ترمیم‌های خلفی و ست کامل LM-Arte را به منظور پوشش دادن طیف وسیعی از انواع ترمیم‌های دندانی وارد بازار کرده است.

قلم کامپوزیت دارک دایموند ال ام محصول دیگری است که توسط این کمپانی نام‌آشنا به بازار عرضه می‌گردد. این محصول از پوشش الماس سیاه (دارک دایموند) برخوردار است که سطحی کاملاً صیقلی را به این محصول بخشیده و موجب می‌گردد که مواد کامپوزیت به این قلم مو نچسبند. طراحی ارگونومیک، استحکام و دوام بالای این محصول از دیگر نقاط قوتی است که قلم کامپوزیت دارک دایموند را در مقایسه با دیگر رقبای آن سرآمد می‌سازد.

قلم کامپوزیت بیسکو (Bisco NB Instruments)

قلم کامپوزیت NB Instruments کمپانی بیسکو ساخت کشور آمریکا بوده و به منظور برآورده ساختن نیازهای روز صنعت دندانپزشکی طراحی شده است. این قلم با هندلینگ آسان و با روکش تیتانیوم نیترات، مانع چسبندگی به مواد ترمیمی مانند کامپوزیت شده و وزن سبک آن به این قلم مو حساسیت تماسی بالایی را می‌بخشد. تمام این‌ها در کنار سایز بزرگ و طراحی ارگونومیک دسته این محصول موجب حداکثر میزان سهولت در استفاده از قلم موهای بیسکو می‌گردد.

انواع مختلف این قلم کامپوزیت هر یک برای مصارف ویژه به کار برده می‌شوند. این محصول را می‌توان به صورت قلم‌ موهای تکی یا کیت‌های 4 تایی تهیه کرد:

  • قلم NB Anterior برای ترمیم‌های قدامی دندان و ونیرها کاربرد دارد.
  • NB Carver برای برداشتن کامپوزیت و شکل دهی به آن استفاده می‌شود.
  • NB Occlusional به منظور شکل دهی به سطوح مجاور کامپوزیت ایده آل در نظر گرفته می‌شود.
  • NB Mini Plugger با دو سری با قطرهای ۵/۱ و ۲ میلی‌متر مناسب برای پک کردن کامپوزیت و شکل‌دهی به مواد ترمیمی است.
قلم کامپوزیت بیسکو

سخن آخر

قلم‌های کامپوزیت جزو ابزارهای بسیار پرکاربرد در کلینیک‌های دندانپزشکی به شمار می‌روند. کمپانی‌های مطرح زیادی این قلم‌ها را تولید و در اختیار دندانپزشکان در سرتاسر جهان قرار می‌دهند. اهمیت استفاده از قلم موهای باکیفیت در کار با مواد ترمیمی و انواع کامپوزیت‌ها بر کسی پوشیده نیست. قلم‌های نامرغوب به مواد ترمیمی چسبیده و سطوحی غیرایده‌آل را در دندان ایجاد می‌کنند. به همین جهت دندانپزشکان می‌کوشند در انتخاب این قلم موها نهایت دقت را به خرج دهند. ما نیز در این مقاله کوشیدیم خصوصیات برخی از بهترین و پرکاربردترین قلم موهای کامپوزیت موجود در بازار را به شما شرح دهیم. شما می‌توانید این قلم موها را با بهترین قیمت در فروشگاه وب سایت دنتیوا بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *