امروزه برای انجام بسیاری از اعمال دندان‌پزشکی از جمله ارتودنسی و سایر عمل‌های ترمیمی، به یک تصویر باکیفیت از داخل دهان نیاز دارید. تصویربرداری داخل دهانی از جذاب‌ترین بخش‌های دندان‌پزشکی است که به شما در تهیه رستوریشن دقیق و کارآمد برای بیمار کمک می‌کند، طوری که در حین قالب‌گیری بیشترین میزان راحتی را داشته باشد. اسکنرهای داخل دهانی، یکی از ابزارهای بسیار مهم در مطب‌های دندان‌پزشکی هستند که برای خرید آن‌ها باید دقت زیادی به خرج دهید. در ادامه این مطلب راهنمای خرید اسکنر داخل دهانی را مشاهده خواهید کرد.

اسکنر داخل دهانی چیست و چه اهمیتی در دندان‌پزشکی دارد؟

قالب‌گیری از دهان یکی از موارد مهمی است که در موفقیت اعمال ترمیمی از جمله ارتودنسی تاثیرگذار است. شاید چندی پیش برای قالب‌گیری از دهان و دندان، به نیرو و همچنین مواد اولیه زیادی نیاز داشتید.

اما امروزه با وجود اسکنرهای داخل دهانی دیجیتال می‌توان در کمترین زمان ممکن و با دقتی بی‌نظیر از حفره دهانی بیمار قالب‌گیری کرد. اسکنرهای داخل دهانی اکنون به یکی از پرطرفدارترین ابزار و تجهیزات دندان‌پزشکی تبدیل شده‌اند که تجربه بسیار متفاوتی را برای بیمار و دندان‌پزشک رقم می‌زنند.

اسکنرهای داخل دهانی جدید، ابزاری دستی و با کاربردی بسیار راحت هستند که می‌توانید با آن‌ها به طور مستقیم از حفره داخل دهان عکس‌برداری کنید. طریقه کارکرد اسکنر داخل دهانی به این صورت است که نور از اسکنر روی دندان‌ها به طور کل پخش می‌شود و در نهایت یک مدل سه بعدی از دندان‌ها و دهان بیمار توسط نرم‌افزار روی مانیتور نمایش داده می‌شود.

با اسکنر داخل دهانی می‌توانید از تمام جزئیات بافت‌های نرم و سخت موجود در حرفه دهانی و شرایط آن‌ها مطلع شوید. استفاده از اسکنر داخل دهانی هزینه و همچنین زمان انجام آزمایشات و تصویربرداری از حفره دهانی را به طور محسوسی کاهش می‌دهد و به همین دلیل امروزه اسکنرهای داخل دهانی به یکی از محبوب‌ترین ابزار دیجیتال در عرصه دندان‌پزشکی تبدیل شده‌اند.

تا پیش از تولید اسکنرهای داخل دهانی، دندان‌پزشکان برای قالب‌گیری از دهان بیماران از موادی نظیر سیلیکون متراکم، آلژینات و … استفاده می‌کردند اما استفاده از این مواد و قالب‌گیری با آن‌ها، بسیار مستعد خطا بود و نمی‌توانست جزئیات حفره دهانی بیمار را به خوبی نشان دهد.

علاوه بر این قالب‌گیری به این روش، بسیار وقت‌گیر بود به طوری که هم برای دندان‌پزشک و هم برای بیمار باعث ایجاد ناراحتی می‌شد. به این ترتیب اسکنرهای داخل دهانی از قرن 18 ام میلادی برای غلبه بر این محدودیت‌ها و افزایش دقت و سرعت در زمینه قالب‌گیری از حفره دهانی تولید شده و توسعه یافتند. امروزه اسکنرهای داخل دهانی را می‌توانید از برندهای مختلف با کیفیت‌های عالی خریداری کنید.

کاربرد اسکنر داخل دهانی

استفاده از اسکنر داخل دهانی چه مزایایی دارد؟

استفاده از اسکنرهای داخل دهانی در دندان‌پزشکی مزایای زیادی دارد و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حذف مشکلات و محدودیت‌های موجود در روش‌های قدیمی قالب‌گیری از حفره دهان اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید در گذشته و پیش از تولید ابزار دیجیتال تصویربرداری داخل دهانی، از PVS و آلژینات برای قالب‌گیری حفره دهانی استفاده می‌شد که معایب زیادی داشتند. از جمله معایب این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم قرارگیری درست دندان‌ها روی تری
  • ایجاد حباب و یا تولید حفره در حین قالب‌گیری
  • تجمع مواد و عدم قالب‌گیری صحیح
  • شکستن مواد و ابزار
  • جابه‌جایی و کشیده‌شدن مواد قالب‌گیری
  • حساسیت به دما
  • قالب‌گیری با این مواد بسیار زمان‌بر بوده است.
  • در حین حمل ممکن است قالب تهیه شده دچار تغییر شکل شود

به این ترتیب با وجود این مشکلات نیاز به یک دستگاه حرفه‌ای برای رفع آن‌ها احساس می‌شد و منجر به تولید اسکنرهای داخل دهانی شد. طبق آمارها بیماران در روش‌های تصویربرداری دیجیتال با کمک اسکنر داخل دهانی، رضایت بیشتری نسبت به روش‌های قدیمی دارند.

همچنین در قالب‌گیری با مواد این امکان وجود داشت که بیماران به مواد آلرژی نشان دهند که با وجود اسکنرهای داخل دهانی دیگر نیازی نیست نگران حساسیت بیمار به مواد قالب‌گیری باشید.

از جمله مهم‌ترین مزایای اسکنرهای داخل دهانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مدت زمان درمان
  • کاهش بروز خطاهای انسانی
  • راحتی و افزایش رضایت بیمار
  • جلوگیری از بروز آلرژی
  • افزایش میزان دقت در تهیه عکس از حفره دهانی
  • سهولت استفاده از دستگاه
  • پیشگیری از بروز و یا انتقال عفونت‌ها

با توجه به مزایای فراوان اسکنرهای داخل دهانی، روز به روز این ابزارها طرفداران بیشتری در بین دندان‌پزشکان پیدا کردند. نکته مهمی که باید راجع‌به تهیه ابزار و مواد دندان‌پزشکی بدانید این است که این تجهیزات را از مراکز و فروشگاه‌های معتبری که به صورت تخصصی به فروش اقلام مورد نیاز دندان‌پزشکی می‌پردازند تهیه کنید. برای مثال فروشگاه اینترنتی تجهیزات مواد دندانپزشکی دنتیوا یکی از بهترین فروشگاه‌هایی است که به صورت تخصصی به فروش محصولات دندان‌پزشکی می‌پردازد و شما می‌توانید به راحتی انواع ابزارآلات مورد نیاز خود در مطب دندان‌پزشکی را از دنتیوا با قیمتی فوق‌العاده تهیه کنید.

مزایای اسکنر داخل دهانی

معایب استفاده از اسکنر داخل دهانی

در کنار تمام مزایایی که اسکنرهای داخل دهانی دارند، ممکن است چند عیب و یا نقطه ضعف نیز داشته باشند. البته معایب و نقاط ضعف اسکنرهای داخل دهانی بسیار کم است و کفه ترازوی مقایسه به سمت مزایای این دستگاه‌ها است، این یعنی خرید و استفاده از انواع مختلف اسکنرهای داخل دهانی برای مطب دندان‌پزشکی شما بسیار اهمیت دارد. سه تا از مهم‌ترین نقاط ضعف اسکنر داخل دهانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ممکن است برای استفاده از اسکنر، دچار مشکلات ردیابی و نرم‌افزاری شوید که می‌توانید برای رفع آن‌ها از متخصص این کار کمک بگیرید.
  • یکی دیگر از نقاط ضعف اسکنرهای داخل دهانی، تاثیرپذیری منفی مش آن‌ها از اجزای داخل دهان بیمار و همچنین حرکات او است.
  • استفاده از پودر یکی دیگر از نقاط ضعف اسکنرهای داخل دهانی نیست.

همان‌طور که می‌بینید، اسکنرهای داخل دهانی معایب و نقاط ضعف بسیار کمی دارند و مزایای استفاده از آن‌ها بسیار بیشتر است.

هنگام خرید اسکنر داخل دهانی به چه معیارهایی باید توجه کرد؟

با توجه به اهمیت و کاربرد بالای اسکنر داخل دهانی در دندان‌پزشکی، هنگام خرید این دستگاه باید دقت زیادی به خرج دهید. برای خرید اسکنرهای داخل دهانی باید برخی نکات را مدنظر قرار دهید. در ادامه برخی از مهم‌ترین معیارهایی که هنگام خرید این دستگاه باید به آن‌ها توجه کنید بازگو می‌کنیم:

·         سرعت اسکن اسکنر داخل دهانی

مهم‌ترین معیاری که هنگام خرید انواع مختلف اسکنر داخل دهانی باید به آن توجه کنید، سرعت اسکن دستگاه است. اسکنری که برای خرید انتخاب می‌کنید، باید سرعت نصب و استفاده از آن پایین باشد تا در طولانی مدت در رابطه با استفاده از آن دچار مشکل نشوید.

·         فلو اسکن

از دیگر معیارهایی که هنگام خرید اسکنر داخل دهانی نباید آن را از یاد ببرید، توجه به فلو اسکن است که تنها محدود به استفاده از خود دستگاه نمی‌شود. بلکه علاوه بر استفاده از دستگاه باید نحوه عملکرد و استفاده از نرم‌افزار دستگاه نیز آسان باشد و برای اصلاح و یا ارسال اطلاعات به آزمایشگاه به شما کمک کند. چنانچه نرم‌افزار اسکنر هوشمند نباشد، کند کار کند یا استفاده از آن پیچیده باشد، بهتر است از اسکنر دیگری استفاده کنید.

·         اندازه و سایز اسکنر

ابعاد و اندازه اسکنر عامل مهمی است که نباید آن را از یاد ببرید. این مساله زمانی اهمیت می‌یابد که بخواهید در طول روز چندین و چندبار اسکن انجام دهید. چنانچه اسکنر اندازه بزرگ و وزن بالایی داشته باشد قطعا برای استفاده از آن به مشکل خواهید خورد. اسکنری که می‌خرید بهتر است وزن پایین و همچنین ابعاد مناسبی داشته باشد.

·         سهولت استفاده

از دیگر نکات مهمی که هنگام خرید اسکنر داخل دهانی باید به آن توجه کنید، سهولت استفاده از این دستگاه است. هنگام خرید اسکنر به سهولت کاربری آن دقت کنید.

·         قیمت اسکنر

قیمت اسکنر از دیگر عوامل و پارامترهای مهمی است که هنگام خرید این دستگاه باید به آن توجه کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که حتی اگر قیمت و هزینه اولیه اسکنر برای شما اهمیتی ندارد، باید به هزینه‌های مربوط به نصب، نگهداری و حتی تعمیر آن توجه کنید. به این ترتیب بهتر است اسکنری بخرید که شرکت تولیدکننده و یا عرضه‌کننده آن در انجام خدمات پس از فروش خود متعهد باشد.

مهم‌ترین معیار خرید اسکنر داخل دهانی

بهترین اسکنرهای داخل دهانی کدام‌اند؟

آشنایی با بهترین اسکنرهای داخل دهانی به شما در خرید یک اسکنر دهانی باکیفیت کمک می‌کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین و باکیفیت‌ترین اسکنرهای داخل دهانی را معرفی می‌کنیم:

  1. اسکنر 3Shape – TRIOS 4

یکی از بهترین مدل‌های اسکنر دخل دهانی، اسکنر 3Shape – TRIOS 4 است که نسل چهارم اسکنرهای سری trios است. این مدل اسکنر و به طور کلی تمام اسکنرهای 3Shape، از جمله سریع‌ترین اسکنرهای بازار هستند که با خرید آن‌ها می‌توانید در زمان درمان بیمار صرفه‌جویی کنید. همچنین این مدل اسکنر به عنوان ارگونومیک‌ترین اسکنر داخل دهانی بازار شناخته می‌شود و قیمت بسیار بالایی دارد.

  1. اسکنر Dentsply Sirona – CEREC Primescan

اسکنر مدل Primescan از برند Dentsply Sirona، یکی دیگر از سریع‌ترین اسکنرهای داخل دهانی موجود در بازار است و یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف آن، اندازه و وزن بسیار زیاد این دستگاه است که عموما هنگام استفاده شما را با مشکل مواجه نمی‌کند.

  1. اسکنر Planmeca – Emerald S

سومین شرکت بزرگ تولیدکننده تجهیزات دندان‌پزشکی نظیر اسکنرهای داخل دهانی، شرکت Planmeca است. این شرکت از سال 2019 اسکنر جدیدی تولید نکرده و فقط روی بهبود نرم‌افزاری اسکنرهای خود متمرکز شده است. با این حال اسکنر مدل Emerald S، یکی از سریع‌ترین اسکنرهای این شرکت است که می‌توانید برای مطب خود آن را خریداری کنید.

  1. اسکنر Medit – i700

این اسکنر یکی از جدیدترین تولیدات شرکت Medit است که نسبت به نمونه‌های قبلی این شرکت بسیار روان و سریع است که در برابر سایر اسکنرهای داخل دهانی موجود در بازار قیمت پایین‌تری دارد.

از دیگر بهترین اسکنرهای داخل دهانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Align – iTero Element 5D Plus
  2. Carestream Dental – CS 3700
  3. Dental Wings – Virtuo Vivo
  4. 3DISC – Heron IOS
  5. Biotech Dental – WOW Scanner
  • Launca – DL-206 & DL-206P
  • Runyes – 3DS
  • Alliedstar – AS 100
  • Fussen – DentaLink S6000

جمع‌بندی

تشخیص مشکلات و نواقص دهانی و دندانی به کیفیت تصاویر تهیه شده بستگی دارد. همان‌طور که می‌دانید امروزه اسکنر داخل دهانی یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در مطب‌های دندان‌پزشکی است که به تهیه تصاویر باکیفیت و قالب‌گیری سه بعدی از حفره دهانی بیمار کمک می‌کند.

به دلیل اهمیت بالای این دستگاه‌ها، در این مطلب راجع‌به اهمیت، مزایا و همچنین معایب استفاده از اسکنرهای داخل دهانی پرداختیم. همچنین برخی از مهم‌ترین معیارهایی را که هنگام خرید اسکنر داخل دهانی باید به آن‌ها توجه کنید، توضیح دادیم.

منبع

اسکنرهای داخل دهانی جدید، ابزاری دستی و با کاربردی بسیار راحت هستند که می‌توانید با آن‌ها به طور مستقیم از حفره داخل دهان عکس‌برداری کنید.

طریقه کارکرد اسکنر داخل دهانی به این صورت است که نور از اسکنر روی دندان‌ها به طور کل پخش می‌شود و در نهایت یک مدل سه بعدی از دندان‌ها و دهان بیمار توسط نرم‌افزار روی مانیتور نمایش داده می‌شود.

از جمله معایب این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم قرارگیری درست دندان‌ها روی تری
  • ایجاد حباب و یا تولید حفره در حین قالب‌گیری
  • تجمع مواد و عدم قالب‌گیری صحیح
  • شکستن مواد و ابزار
  • جابه‌جایی و کشیده‌شدن مواد قالب‌گیری
  • حساسیت به دما

از جمله مهم‌ترین مزایای اسکنرهای داخل دهانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مدت زمان درمان
  • کاهش بروز خطاهای انسانی
  • راحتی و افزایش رضایت بیمار
  • جلوگیری از بروز آلرژی
  • افزایش میزان دقت در تهیه عکس از حفره دهانی
  • سهولت استفاده از دستگاه

از مهم‌ترین معیارهایی که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت اسکن اسکنر داخل دهانی
  • فلو اسکن
  • اندازه و سایز اسکنر
  • سهولت استفاده
  • قیمت اسکنر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *