امروز با پیشرفت تکنولوژی و وجود روش‌های جدید ترمیم و زیباسازی دندان نظیر کامپوزیت، همه می‌توانند لبخند دلخواه خودشان را داشته باشند، این در حالی است که تا چندی پیش راه‌حلی برای زیبا و یک‌دست کردن دندان‌ها وجود نداشت. اما امروز می‌توان با کمک کامپوزیت زیبایی دندان‌های خود را برگردانید. دغدغه اصلی بسیاری از افراد متقاضی کامپوزیت، طول عمر کامپوزیت است و به همین دلیل در این مطلب قرار است به سوال «آیا کامپوزیت دندان دائمی است؟» پاسخ دهیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

همه افراد دوست دارند لبخندی زیبا داشته باشند و کامپوزیت راهی است که به آن‌ها کمک می‌کند. این روش درمانی با عنوان لمینت کامپوزیتی نیز معروف است و استفاده از آن مزایای زیادی دارد. کامپوزیت در واقع یک روکش است که آن را روی دندان‌ها قرار می‌دهند و دندان‌پزشک با توجه به رنگ پوست فرد تناژ مناسب برای کامپوزیت دندان او را انتخاب می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید داشتن دندان‌های سالم، یکدست و درخشان در ایجاد اعتماد به نفس در افراد موثر است. کسانی هستند که به علل مختلف مثلا ارث و یا مصرف مواد زیبایی ظاهری دندان‌های خود را از دست داده‌اند و به دنبال راهی هستند که زیبایی دندان‌هایشان را دوباره برگردانند. برای آگاهی از نحوه کامپوزیت کردن دندان این مقاله را در سایت دنتیوا از دست ندهید.

چه مشکلاتی را می‌توان با کامپوزیت دندان حل کرد؟

کامپوزیت یک روش ترمیم و زیباسازی تقریبا ارزان برای دندان است و کاربردهای فراوانی دارد. می‌توان از این روش درمانی برای درمان مشکلاتی نظیر بی‌نظمی دندان‌ها، شکستگی دندان‌ها، تغییر رنگ دندان‌ها و همچنین برای درمان فاصله بین دندانی یا دیاستم استفاده کرد.

بسیاری از افراد متقاضی کامپوزیت، می‌خواهند بدانند کامپوزیت دندان آن‌ها چقدر عمر می‌کند و چه عواملی در افزایش طول عمر آن‌ها موثر هستند. در ادامه به این سوالات نیز پاسخ خواهیم داد.

آیا کامپوزیت دندان دائمی است

تفاوت کامپوزیت با لمینت دندان در چیست؟

برای درمان بی‌نظمی دندان‌ها و یا تغییر رنگ آن‌ها دو روش درمانی مهم کامپوزیت دندان و لمینت دندان‌ها وجود دارد. دندان‌پزشک ممکن است از یکی از این دو روش برای درمان مشکل شما استفاده کند. این دو روش تفاوت‌هایی با هم دارند که به بررسی آن‌ها در ادامه می‌پردازیم.

مهم‌ترین تفاوت‌های کامپوزیت دندان و لمینت دندان عبارتند از:

  • کامپوزیت دندان نیاز به چکاپ توسط دندان‌پزشک دارد.
  • لمینت سرامیکی را در صورت شکستگی نمی‌توان ترمیم کرد در صورتی که کامپوزیت قابلیت ترمیم‌شدن دارد.
  • جنس مواد کامپوزیت و لمینت دندان با هم متفاوت است.
  • طول درمان لمینت سرامیکی بیشتر است و ممکن است 3 هفته طول بکشد. اما درمان کامپوزیت را می‌توان در همان جلسه اول در مطب دندان‌پزشک انجام داد.
  • لمینت سرامیکی بر خلاف کامپوزیت به تراش و قالب‌گیری نیاز دارد.
  • لمینت سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت مقاومت بیشتری دارد.

چه کسانی نمی‌توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟

کامپوزیت راهی است که به شما کمک می‌کند تا دندان‌های زیباتری داشته باشید. افرادی که ناهنجاری‌های دندانی دارند می‌توانند طبق نظر دندان‌پزشک از روش کامپوزیت برای رفع مشکل خود کمک بگیرند، اما گاهی ممکن است به دلایلی نتوانید از این روش استفاده کنید.

به طور کلی در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را داشته باشید، نمی‌توانید از روش کامپوزیت دندان برای رفع مشکلات خود کمک بگیرید:

اگر دارای برجستگی دندانی هستید و دندان‌هایتان کمی جلوتر هستند، ممکن است دندان‌پزشک شما را از انجام کامپوزیت منع کند. لایه کامپوزیت لایه بسیار نازکی است اما باز هم می‌تواند باعث جلوآمدن دندان‌های شما شود.

اگر در رعایت بهداشت دهان و دندان تنبلی می‌کنید، شما کاندید خوبی برای کامپوزیت دندان نیستید. پس از اینکه کامپوزیت انجام دهید، باید بسیار بیشتر از قبل مراقب دندان‌های خود و سلامتی آن‌ها باشید. برای مثال باید از خوردن مواد رنگی مثل قهوه و نوشابه و یا شکستن خوراکی‌های سفت با دندان اجتناب کنید تا عمر کامپوزیت دندان‌تان بیشتر باشد.

با توجه به اینکه کامپوزیت در درمان ناهنجاری‌های خفیف دندان کاربرد دارد، اگر ناهنجاری و بی‌نظمی دندان‌های شما زیاد است، نمی‌توانید با کمک کامپوزیت مشکل خود را رفع کنید. دندان‌پزشک ممکن است برای رفع مشکل شما استفاده از سایر روش‌های درمانی نظیر ارتودنسی را پیشنهاد کند.

عمر کامپوزیت دندان

آیا کامپوزیت طول عمر مشخصی دارد؟

باید بدانید که طول عمر دقیق و مشخصی برای کامپوزیت دندان مطرح نیست و تا حدود زیادی افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان‌های شما بستگی به شما دارد. همان‌طور که گفتیم مراقبت از دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و پس از انجام کامپوزیت باید این مراقبت‌ها را چندبرابر افزایش دهید تا نتیجه خوبی از این روش درمانی بگیرید.

در نتیجه اگر اهمیت زیادی به بهداشت دهان و دندان خود نمی‌دهید، باید بگوییم که شما صلاحیت استفاده از این روش درمانی را ندارید. زیرا کامپوزیت نسبت به دندان‌های اصلی شما حساس‌تر است و به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد. به طور میانگین کامپوزیت دندان بین 4 تا 5 سال عمر می‌کند، اما اگر نکات مراقبتی را رعایت نکنید طول عمر کمتری خواهند داشت.

شما پس از انجام روش درمانی کامپوزیت، باید رژیم غذایی خودتان را درست کنید و از مصرف مواد رنگی مثل قهوه و نوشابه خودداری کنید تا رنگ کامپوزیت‌ها تغییری نکند. همچنین اگر عادت‌های بدی نظیر شکستن آجیل با دندان یا بازکردن در نوشابه با دندان را داشته‌اید، باید آن‌ها را ترک کنید وگرنه طول عمر کامپوزیت دندان شما بسیار کم‌تر از حد معمول خواهد شد.

تاثیر مواد کامپوزیت در طول عمر آن

چگونه می‌توان طول عمر کامپوزیت دندان را افزایش داد؟

همان‌طور که می‌دانید اکثر روش‌های درمانی دندان‌پزشکی دائمی نیستند و کامپوزیت هم از این قاعده مستثنی نیست. در نتیجه اگر می‌خواهید طول عمر کامپوزیت دندان خود را افزایش دهید باید نکاتی را رعایت کنید.

  1. نکات مربوط به دندان‌پزشک برای افزایش ماندگاری کامپوزیت

برخی عواملی که باعث افزایش ماندگاری کامپوزیت می‌شوند، به دندان‌پزشک و عملکرد او بستگی دارند. هر چه میزان مهارت و تخصص دندان‌پزشک در انجام کامپوزیت بیشتر باشد کامپوزیت دندان‌های شما دوام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

روشی که دندان‌پزشک برای نصب کامپوزیت استفاده می‌کند هم در دوام آن بستگی دارد. یک متخصص دندان‌پزشک خوب تمام نکات مربوط به نصب کامپوزیت را رعایت می‌کند و تلاش می‌کند تا کامپوزیت دندان شما دوام بیشتری داشته باشد.

برند و جنس کامپوزیتی که دندان‌پزشک استفاده می‌کند تاثیر مهمی در ماندگاری آن دارد. در نتیجه تحقیق کنید که دندان‌پزشکی که می‌خواهید برای کامپوزیت به او مراجعه کنید از کامپوزیت چه برندهایی استفاده می‌کند. بسیاری از دندان‌پزشکان تجهیزات مطب دندان‌پزشکی خود نظیر کامپوزیت دندان را از فروشگاه اینترنتی تجهیزات و مواد دندانپزشکی دنتیوا تهیه می‌کنند. در این فروشگاه می‌توان انواع مختلف کامپوزیت از برندهای معتبری نظیر TOKUYAMA را تهیه کرد.

  1. نکات مربوط به بیمار که باعث افزایش ماندگاری کامپوزیت دندان می‌شود:

علاوه بر پزشک شما نیز به عنوان بیمار مسئولیت‌هایی بر عهده دارید. اگر در انجام مسئولیت‌های خود کوشا باشید کامپوزیت دندان‌های شما دوام بیشتری خواهد داشت. همان‌طور که می‌دانید شما در روز اول پس از نصب کامپوزیت دندان خود باید از خوردن و آشامیدن مواد غذایی رنگی مثل قهوه و چایی خودداری کنید. باید پس از نصب کامپوزیت مراقبت‌های دهانی و دندانی خود را چند برابر کنید و در انجام آن‌ها تنبلی نکنید.

با توصیه دندان‌پزشک نیز می‌توانید از دهان‌شویه استفاده کنید. استفاده از نخ دندان را از یاد نبرید و در انتخاب خمیردندان دقت کنید و از خمیردندان‌هایی که خاصیت سایش دارند استفاده نکنید.

 بهتر است مصرف سیگار و سایر دخانیات را ترک کنید. در آخر هم سعی کنید چکاپ دندان‌های خود را به صورت منظم انجام دهید و در فواصل زمانی منظم به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

در چه سنی می‌توان از کامپوزیت دندان استفاده کرد؟

برای استفاده از روش درمانی کامپوزیت سن خاصی مطرح نیست و عموما تمام افراد می‌توانند برای رفع مشکلات و ناهنجاری‌های دندان‌های خود از کامپوزیت دندان استفاده کنند.

اما با این حال بسیاری از دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند این روش درمانی را بعد از بلوغ انجام دهید و در سنین قبل از روش درمانی کامپوزیت استفاده نمی‌کنند. در سنین قبل از 18 سالگی رشد استخوان فک هنوز ادامه دارد و در صورتی که از کامپوزیت دندان استفاده شود و کامپوزیت روی دندان نصب گردد امکان تغییر موقعیت فک و دندان‌ها وجود دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی کامپوزیت دندان، مزایا و کاربرد آن، مقایسه کامپوزیت با لمینت، عوامل موثر در افزایش طول عمر کامپوزیت و همچنین سن مناسب برای انجام کامپوزیت دندان پرداختیم. اگر شما هم مشکلاتی نظیر بدفرمی یا بدرنگی دندان رنج می‌برید می‌توانید با مراجعه به مطب دندان‌پزشک و صلاح‌دید او از درمان کامپوزیت برای رفع مشکلات خود کمک بگیرید.

مطالعه بیشتر

کامپوزیت دندان یکی از بهترین و موثرترین روش‌های ترمیمی برای رفع نواقص دندانی است. در واقع کامپوزیت یک روکش است که روی دندان‌ها قرار گرفته و عیوب آن‌ها را می‌پوشاند.

تقریبا تمام افراد در هر سنی می‌توانند برای رفع مشکلات دندانی خود از کامپوزیت استفاده کنند. با این حال بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‌کنند که در سنین قبل از 18 سالگی که رشد استخوان فک هنوز کامل نشده است،بهتر است از کامپوزیت استفاده نشود.

گاهی برخی افراد به دلایلی نمی‌توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند. برای مثال افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی‌کنند، افرادی که دارای برجستگی دندانی هستند و همچنین افرادی که ناهنجاری‌های شدید دندانی دارند کاندید خوبی برای کامپوزیت دندان نیستند.

از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین کامپوزیت و لمینت دندان وجود دارد عبارتند از:

  • کامپوزیت دندان نیاز به چکاپ توسط دندان‌پزشک دارد.
  • لمینت سرامیکی را در صورت شکستگی نمی‌توان ترمیم کرد در صورتی که کامپوزیت قابلیت ترمیم‌شدن دارد.
  • جنس مواد کامپوزیت و لمینت دندان با هم متفاوت است.
  • طول درمان لمینت سرامیکی بیشتر است و ممکن است 3 هفته طول بکشد. اما درمان کامپوزیت را می‌توان در همان جلسه اول در مطب دندان‌پزشک انجام داد.
  • لمینت سرامیکی بر خلاف کامپوزیت به تراش و قالب‌گیری نیاز دارد.
  • لمینت سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت مقاومت بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *