امروزه لمینت دندان یکی از روش‌های ترمیمی دندان‌ها است که می‌توانید به کمک این روش بسیاری از نقص‌های موجود در دندان‌های خود را برطرف کنید. البته برای حفظ لبخند زیبا و دندان‌های یک‌دست و درخشان پس از انجام لمینت، نیاز است یک سری مراقبت‌هایی انجام دهید. در ادامه برخی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از لمینت دندان را توضیح می‌دهیم.

لمینت دندان چیست

لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مشخصه‌های زیبایی ظاهری انسان‌ها، لبخند و دندان‌های سفید و یک‌دست آن‌ها است. برخی افراد به صورت مادرزادی دندان‌های سفید و یک‌دستی دارند اما برخی دیگر هم هستند که به علل ژنتیکی یا علل محیطی نظیر ضربه و یا اعتیاد زیبایی ظاهری دندان‌های خود را از دست داده‌اند.

شاید در گذشته دسته دوم آرزوی داشتن دندان‌های درخشان و مرتب را آرزویی محال می‌دانستند، اما امروز همه می‌توانند با مراجعه به مطب دندان‌پزشکی با انجام اعمال زیبایی نظیر لمینت، زیبایی دندان‌های خود را باز گردانند.

لمینت یکی از روش‌های درمانی و ترمیمی دندان‌ها است که می‌توان از آن برای رفع نواقص دندانی خفیف، شکستگی، ترک‌خوردگی و همچنین تغییر رنگ دندان‌ها استفاده کرد. امروزه لمینت دندان، یکی از پرکاربردترین روش‌های دندان‌پزشکی است که برای ترمیم و زیباسازی دندان‌ها در مطب دندان‌پزشکی انجام می‌شود.

در لمینت دندان، یک لایه نازک سرامیک و یا کامپوزیت روی دندان‌های اصلی قرار می‌گیرد و به نوعی نواقص آن را می‌پوشاند. برای انجام این روش درمانی، همه می‌توانند اقدام کنند و محدودیتی برای انجام لمینت وجود ندارد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای لمینت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمانی که دندان‌ها به دلیل مصرف داروهایی نظیر تتراسایکلین، مصرف زیاد مواد و نوشیدنی‌های رنگی نظیر چای و قهوه، یا در اثر اعتیاد دچار تغییر رنگ شده باشند، انجام لمینت دندان به رفع این مشکل کمک می‌کند.

افرادی که در دندان‌های جلویی خود شکستگی یا ترک‌خوردگی دارند، می‌توانند با انجام لمینت این نقص در دندان‌های خود را برطرف کنند.

برخی از افرادی که بین دندان‌های خود فاصله کمی دارند به صورتی که برای درمان آن‌ها ارتودنسی لازم نیست، می‌توانند با لمینت این فاصله را پر کنند.

مراقبت از لمینت های دندانی

انواع لمینت دندان و کاربرد آن‌ها چیست؟

اگر متقاضی انجام لمینت دندان هستید، باید راجع‌به انواع لمینت و کاربرد هر کدام بدانید. به طور کلی لمینت دندان یا به صورت سرامیکی است و یا به صورت کامپوزیتی که هر کدام موارد کاربرد خاص خود را دارند.

به این ترتیب لمینت‌های کامپوزیتی دارای ضخامت حدودا نیم‌ میلی‌متری هستند که بدون تراش‌دادن دندان‌ها روی آن‌ها قرار می‌گیرد. معمولا لمینت‌های کامپوزیتی به منظور اصلاح ناهنجاری‌ها و نواقص دندانی خفیف نظیر ترک، شکستگی و همچنین پرکردن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شوند.

نوع دوم لمینت‌ها، لمینت سرامیکی است که نسبت به لمینت کامپوزیتی مقاومت بالاتری دارد. این لمینت یک لایه نازک از پرسلن است و پس از انجام آزمایش و تصویربرداری از دندان‌ها این لایه در لابراتوار ساخته می‌شود.

برخلاف لمینت‌های کامپوزیتی، برای قرارگیری درست لمینت سرامیکی روی دندان باید مقدار کمی از مینای دندان‌ها را تراشید. پس از اینکه مینای دندان تراشیده شد، این لایه سرامیکی روی دندان‌ها قرار گرفته و زیبایی از دست رفته دندان‌ها را به آن‌ها باز می‌گرداند.

نخ دندان برای مراقبت از لمینت دندان

نکات و مراقبت‌های مهم بعد از انجام لمینت دندان

مراقبت از لمینت دندان‌ها بسیار مهم است و نباید آن را دست کم بگیرید. همان‌طور که در بحث قبلی اشاره کردیم، ماندگاری و دوام لمینت دندان تا حدود زیادی به مراقبت‌ صحیح و کامل از آن بستگی دارد. مهم‌ترین مراقبت‌هایی که باید پس از انجام لمینت دندان انجام دهید عبارتند از:

1.      بهداشت دهان و دندان خود را جدی‌تر از قبل رعایت کنید.

یکی از نکات مراقبتی مهم بعد از انجام لمینت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان است و هر چه رعایت بهداشت دهان و دندان خود را جدی‌تر بگیرید لمینت دندان‌های شما ماندگاری و دوام بیشتری خواهند داشت.

 از لمینت دندان باید مثل دندان‌های اصلی خود مراقبت کنید، زیرا اگر از آن‌ها به درستی مراقبت نکنید دندان‌های اصلی شما دچار پوسیدگی و آسیب خواهند شد. در رابطه با بهداشت دهان و دندان پس از انجام لمینت به سه نکته باید توجه کنید:

  • پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید، یعنی حداقل دو بار در روز باید دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید، زیرا مواد باقی‌مانده در بین دندان‌ها اگر حذف نشوند منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند.
  • روزانه یک الی دو بار باید از دهان‌شویه آنتی سپتیک استفاده کنید. توجه کنید که دهان‌شویه‌ای که استفاده می‌کنید باید فاقد الکل باشد زیرا الکل باعث از بین رفتن زودتر از موعد پیوند بین مینای دندان و ونیر پرسلن می‌شود و این باعث جداشدن روکش دندان خواهد شد.

بسیاری از افراد هستند که بعد از انجام لمینت نگران افتادن و یا ساییدن این لایه هستند. اما باید بدانید که لمینت سرامیکی مقاومت بسیار بالایی دارد و به دندان‌های اصلی شما متصل است و قرار نیست با هر ضربه یا اتفاقی جدا شود و بیافتد.

2.      خمیردندان و مسواک خود را درست انتخاب کنید.

یکی دیگر از عواملی که در بحث مراقبت از لمینت دندان مهم است، استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب است.

پس از انجام لمینت باید از مسواک‌های نرم استفاده کنید زیرا در غیر این صورت پرزهای سخت مسواک باعث از بین رفتن ونیرهای لمینت دندان شما می‌شوند. همچنین خمیردندانی که استفاده می‌کنید باید فاقد مواد ساینده باشد، در این باره می‌توانید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

3.      محدودیت‌های غذایی را رعایت کنید.

همان‌طور که گفتیم لمینت‌ دندان در صورتی که درست از آن استفاده شود عمر و ماندگاری بالایی خواهد داشت. به این ترتیب پس از انجام لمینت دندان از جویدن مواد سفت، از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های رنگی و همچنین کشیدن سیگار و قلیان به شدت خودداری کنید.

البته این مطلب به معنای محدودشدن شما بعد از انجام لمینت نیست، شما می‌توانید تمام مواد غذایی را با رعایت احتیاط بخورید طوری که آسیبی به لمینت دندان‌ها وارد نشود.

4.      مراقبت از لثه را از یاد نبرید.

نکته مهم دیگری که بعد از انجام لمینت نباید آن را از یاد ببرید، مراقبت از لثه‌ها است. در صورتی که لثه شما دچار عفونت و یا بیماری پریودنتال شود، دچار تحلیل شده و روی ونیر لمینت سرامیکی نیز تاثیر می‌‌گذارد.

بخشی از لثه‌ها که با لمینت دندان ارتباط دارد، تاثیر مهمی در ظاهر دندان‌ها و همچنین ماندگاری لمینت‌ها دارد. به این ترتیب هرگاه حس کردید لثه شما دچار عفونت شده در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

5.      چکاپ منظم لمینت‌ها را از یاد نبرید.

بعد از انجام لمینت دندان باید هر 6 ماه یک بار برای کنترل وضعیت دندان‌ها و لمینت سرامیکی به مطب دندان‌پزشک مراجعه کنید. در این جلسات دندان‌پزشک وضعیت سلامت دندان‌ها و لمینت‌ها را بررسی می‌کند و نیاز به ترمیم و یا تعویض لمینت‌ها را مشخص می‌کند.

چکاپ‌های ماهانه دندان‌پزشکی بسیار مهم است و می‌تواند در تشخیص به موقع و زودهنگام عفونت‌ لثه و بیماری‌های پریودنتال و درمان آن‌ها بسیار کمک‌کننده باشد. اگر می‌خواهید لمینت دندان‌های شما ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشد، توصیه می‌کنیم چکاپ‌های منظم دندان‌پزشکی را از یاد نبرید.

چکاپ منظم لمینت‌ دندان

لمینت چقدر دوام دارد؟

یکی از سوالات مهمی که ذهن متقاضیان لمینت دندان را قبل از انجام این روش درمانی درگیر می‌کند، میزان ماندگاری لمینت دندان است.

در این باره باید گفت که دوام و ماندگاری لمینت دندان تا حدود زیادی به مراقبت‌های بعد از لمینت دندان دارد. یعنی اگر توصیه‌های مراقبتی دندان‌پزشک را مو به مو انجام دهید، بی‌شک ماندگاری لمینت دندان شما بسیار بیشتر خواهد بود.

به طور کلی باید بدانید که مراقبت از لمینت دندان به اندازه مراقبت از دندان‌های اصلی مهم است و باید مراقبت از آن‌ها را جدی بگیرید. به این ترتیب نمی‌توان یک طول عمر مشخص برای لمینت دندان‌ها تخمین زد و اگر شما به درستی از لمینت دندان خود مراقبت کنید، می‌توانید بیشتر از ده سال هم از آن‌ها بدون هیچ دردسری استفاده کنید.

خمبر دندان مناسب برای مراقبت از لمینت دندان

کدام لمینت بهتر است؛ لمینت سرامیکی یا لمینت کامپوزیتی؟

اینکه کدام نوع لمینت برای رفع مشکل شما مناسب است، توسط پزشک تشخیص داده می‌شود و نیازی نیست بابت این موضوع نگران باشید.

به طور کلی لمینت‌های سرامیکی نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی عمر و دوام بیشتری دارند و به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند لمینت برای رفع مشکل دندان‌های خود از روش لمینت سرامیکی استفاده کنند.

اما در مقابل برخی دیگر هم هستند که تراشیدن مینای دندان‌ها در روش لمینت سرامیکی به مذاق‌شان خوش نمی‌آید و ترجیح می‌دهند لمینت کامپوزیتی انجام دهند. همان‌طور که گفتیم در روش لمینت سرامیکی مقداری از مینای دندان تراشیده می‌شود و سپس لایه پرسلن ساخته شده در لابراتوار در روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

به این ترتیب در صورت انجام لمینت سرامیکی نمی‌توان به حالت قبل برگشت، زیرا با برداشتن لمینت سرامیکی دندان‌ها ظاهر مناسبی نخواهند داشت و تقریبا می‌توان گفت باید همیشه از لمینت استفاده کرد.

اما گاهی ممکن است به درستی از لمینت مراقبت نکرده باشید و به همین دلیل دچار مشکلاتی شده‌اید که دیگر مایل به استفاده از لمینت سرامیکی نیستید. در ادامه برخی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از لمینت دندان را توضیح می‌دهیم که با انجام آن‌ها می‌توانید مدت زمان بیشتری بدون هیچ مشکلی از لمینت دندان‌های خود مثل روز اول لذت ببرید.

سخن پایانی

همه انسان‌ها زیبایی را دوست دارند و به همین دلیل سعی می‌کنند زیبایی خود را حفظ کنند و یا آن را بازگردانند. در این مطلب به یکی از روش‌های مرسوم ترمیمی دندان‌ها یعنی لمینت دندان، انواع و ماندگاری آن و همچنین مراقبت‌های بعد از انجام لمینت دندان پرداختیم. این روش یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید با کمک آن زیبایی چهره خود را چند برابر کنید.

لمینت یکی از روش‌های درمانی و ترمیمی دندان‌ها است که می‌توان از آن برای رفع نواقص دندانی خفیف، شکستگی، ترک‌خوردگی و همچنین تغییر رنگ دندان‌ها استفاده کرد. امروزه لمینت دندان، یکی از پرکاربردترین روش‌های دندان‌پزشکی است که برای ترمیم و زیباسازی دندان‌ها در مطب دندان‌پزشکی انجام می‌شود.

عمر لمینت دندان بیش از هر چیزی، به میزان نگهداری و مراقبت خود بیمار بستگی دارد. اگر بیمار توصیه‌های دندانپزشک را دقیق اجرا کند، لمینت‌ دندان بیشتر از 10 سال هم می‌تواند عمر کند.

  • از کاربردهای لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تغییر رنگ دندان‌ها به دلیل مصرف داروهایی نظیر تتراسایکلین، مصرف زیاد مواد و نوشیدنی‌های رنگی نظیر چای و قهوه، یا در اثر اعتیاد
  • شکستگی یا ترک‌خوردگی در دندان‌های جلویی
  • فاصله کم بین دندان‌های جلویی، به صورتی که برای درمان آن‌ها ارتودنسی لازم نیست، با لمینت دندان قابل درمان است

لمینت دندان به دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *