اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنند می‌توانند به کمک خمیردندان‌های سفید کننده رنگ دندان‌های طبیعی خود را تغییر بدهند، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. خمیردندان‌های سفید کننده مکانیسمی دارند که با لایه‌برداری و سایش مینای دندان‌ها، لکه‌های تیره حاصل از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را تا حدودی کمرنگ می‌کنند. اما استفاده از این خمیردندان‌ها به صورت دائمی توصیه نمی‌شود و باید یک سری نکته راجع‌به آن‌ها بدانید. در این مطلب قصد داریم راجع‌به مضرات خمیردندان‌های سفید کننده صحبت کنیم.

خمیردندان سفید کننده چیست؟

راه‌های ایمن برای سفید کردن دندان‌ها

اگر از لکه‌های سطح دندان‌های خود خسته شده‌اید و به دنبال راهی هستید که آن‌ها را از بین ببرید، گزینه‌های ایمن و البته موثر زیادی پیش روی شما قرار دارد. 

بسیاری از این گزینه‌ها، محصولات سفید کننده‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را بدون نسخه  تحت عنوان داروهای OTC از داروخانه تهیه کرد. 

تمامی این محصولات توسط انجمن دندانپزشکی ایران (IDA) تایید شده‌اند و می‌توانید بدون نگرانی از آن‌ها استفاده کنید.

از جمله راه‌های ایمن که می‌توانید با توجه به نوع مشکل دندان‌هایتان از آن‌ها استفاده کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از خمیردندان سفید کننده
  • استفاده از نوارهای سفید کننده
  • استفاده از روش‌های درمانی ترمیمی دندانپزشکی مثل کامپوزیت دندان
  • سفید کردن دندان با مواد بلیچینگ دندان هوم یا آفیس

این نکته را هم به یاد داشته باشد که هنگام خرید محصولات سفید کننده دندان، به دنبال محصولاتی باشید که مهر تایید وزات بهداشت را داشته باشند و در ترکیبات آن‌ها پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید وجود دارد.

در ادامه راجع‌به خمیردندان‌های سفید کننده، مزایا و معایب آن‌ها بیشتر توضیح می‌دهیم.

ویژگی های بهترین خمیر دندان کامپوزیت دندان را در این مقاله مطالعه کنید.

خمیردندان سفید کننده چیست؟

خمیردندان‌های سفید کننده یکی از راه‌های ایمن است که می‌توان به کمک آن‌ها لکه‌های سطحی دندان را از بین برد. 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند می‌توانند با استفاده از خمیردندان‌های دارای قدرت سفید کنندگی بالا، تمام لکه‌های دندانی خود را از بین ببرند و رنگ آن‌ها را تغییر دهند. 

این در حالی است که این مطلب اصلا صحت ندارد و استفاده زیاد از این خمیردندان‌ها تنها باعث حساس‌تر شدن دندان‌ها می‌شود.

خمیردندان‌های سفید کننده تنها به از بین بردن لکه‌های سطحی روی دندان که در اثر مصرف سیگار، مواد غذایی رنگ‌زا مثل قهوه و چای ایجاد شده‌اند، شما کمک می‌کنند.

در نتیجه اگر می‌خواهید رنگ دندان‌های خود را تغییر دهید باید از دیگر روش‌های درمانی مثل کامپوزیت دندان استفاده کنید.

تحقیقی که در سال 2017 راجع‌به عملکرد خمیردندان‌های سفید کننده انجام شد، هشدار داد که دندان‌پزشکان باید به بیماران خود توصیه کنند که هنگام استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده باید محتاط باشند و دائما از آن‌ها استفاده نکنند. 

این در حالی است که بسیاری از افراد بدون توجه به توصیه دندان‌پزشک این خمیردندان‌ها را از داروخانه تهیه کرده و به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

در ادامه راجع‌به کارکرد، مزایا و همچنین معایب خمیردندان‌های سفید کننده بیشتر توضیح می‌دهیم. با خواندن این مقاله می‌توانید برای خرید خمیردندان مناسب دندان‌های خود آگاهانه‌تر عمل کنید.

خمیر دندان سفیدکننده چه معایبی دارد؟

با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید.

خمیردندان سفید کننده چگونه عمل می‌کند؟

خمیردندان‌های سفید کننده اغلب به کمک مواد شیمیایی سفید کننده یا ذرات ساینده می‌توانند لکه‌های سطحی دندان‌ها را از بین ببرند. 

تحقیقات نشان داده که آنزیم‌های موجود در خمیردندان سفید کننده لکه‌های دندان را به طور مؤثرتری نسبت به مواد ساینده از بین می‌برند و مضرات کمتری برای دندان‌ها دارند.

طبق همین تحقیقات بیش از 4 هفته استفاده از برخی از خمیر دندان‌های سفید کننده که قدرت سایندگی بسیار بالایی دارند، مجاز نیست. 

برخی دیگر از خمیردندان‌های سفید کننده که قدرت سایندگی پایینی داشته و بی‌کربنات سدیم دارند، در مقایسه با دندان‌های معمولی می‌توانند لکه‌های بیشتری را از روی دندان‌ها پاک کنند.

البته نتیجه حاصل از آن‌ها مقطعی است و فقط پس از ۴ تا ۶ هفته اثر سفید کنندگی آن‌ها ماندگار است.

دسته دیگر خمیر دندان‌های سفید کننده که در ترکیب آن‌ها از آنزیم‌هایی مانند پاپاین یا بموئلین استفاده شده، می‌توانند بخش‌هایی از دندان که محل تجمع باکتری‌ها و لکه‌ها از بین ‌ببرند. تحقیقات زیادی نشان داده که پاپائین عصاره پاپایا، خواص درمانی زیادی دارد و می‌تواند التهاب را کاهش دهد و چون به خاصیت اسیدی ندارد برای مینای دندان مفید است. 

در نتیجه خمیردندان‌های سفید کننده بر پایه آنزیم، بهترین گزینه برای سفید کردن دندان‌های حساس هستند. علاوه بر این، اثر سفید کنندگی خمیر دندان‌های سفیدکننده بر پایه آنزیم‌ها تقریبا ۲ ماه است که نسبت به خمیر دندان‌های حاوی مواد ساینده طولانی تر است.

پین دندان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خمیردندان سفید کننده چه مزایایی دارد؟

خمیردندان‌های زیادی با عنوان سفید کننده در بازار وجود دارند که به رفع لکه‌های سطحی دندان‌های شما کمک می‌کنند. از جمله مهم‌ترین مزایای خمیردندان سفید کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن لکه های سطحی روی دندان
  • بهبود بخشیدن بوی بد دهان
  • جلوگیری از ایجاد لکه‌های جدید بر سطح دندان
نحوه استفاده خمیر دندان های سفید کننده

خمیردندان سفید کننده چه عوارضی به همراه دارد؟

خمیردندان‌های سفید کننده دندان برای استفاده روزمره بیش از حد ساینده هستند و باید از استفاده روزانه از این خمیردندان‌ها اجتناب کرد. 

استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده حاوی مواد ساینده می‌تواند با گذشت زمان مینای دندان شما را از بین ببرد. به این ترتیب استفاده روزانه از خمیردندان‌های سفید کننده می‌تواند موجب تضعیف مینای دندان و حساسیت آن شود.

اکثر برندهای خمیردندان سفیدکننده حاوی فلوراید نیستند. این در حالی است که فلوراید یک ماده بسیار ضروری است که باعث تقویت مینای دندان می‌شود و همچنین از دندان در برابر پوسیدگی حفاظت می‌کند. 

به این ترتیب اگر فقط از خمیردندان‌های سفید کننده فاقد فلوراید استفاده کنید، دندان شما در معرض خطر پوسیدگی قرار می‌گیرد.

توربین دندانپزشکی چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

چه افرادی نباید از خمیردندان سفید کننده استفاده کنند؟

همان‌طور که گفتیم خمیردندان‌های سفید کننده عموما دارای یک سری مواد ساینده هستند که به صورت لایه‌بردار عمل می‌کنند و استفاده زیاد از آن‌ها موجب نازک‌شدن مینای دندان می‌شود. 

مسلما افرادی که دندان‌های بسیار حساس و نازکی دارند و در هنگام خوردن و نوشیدن مواد غذایی سرد و گرم دچار حساسیت دندانی می‌شوند، باید از استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده خودداری کنند. 

علاوه بر این امروزه در بازار یک سری خمیردندان‌های سفید کننده بر پایه آنزیم مخصوص دندان‌های حساس وجود دارد که می‌توانید برای از بین‌بردن لکه‌های سطحی دندان‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

آیا خمیر دندان حاوی فلوراید به حساسیت کمک می کند؟

نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه و آبمیوه‌ها به طور طبیعی دارای خاصیت اسیدی هستند و استفاده از آن‌ها شرایط را برای دندان‌های حساس بدتر می‌کند. 

تحقیقات دندان‌پزشکی نشان داده که شستشوی این دندان‌ها با خمیردندان‌های حاوی ترکیبات فلوراید، فرسایش دندان و حساس‌شدن آن را در اثر استفاده از اسیدها بسیار کاهش می‌دهد. 

این تحقیقات نشان داد که شستشو با ترکیبات فلوراید قلع یا فلوراید تیتانیوم نتایج بهتری نسبت به ترکیبات سدیم فلوراید دارد.

بهترین راه برای به حداقل رساندن حساسیت دندانی این است که از خوردن و نوشیدن مواد غذایی دارای خاصیت اسیدی اجتناب کنید و یا پس از مصرف آن‌ها بلافاصله مسواک بزنید.  

سخن پایانی

یکی از مسائل مهمی که در حفظ سلامت دندان‌ها اهمیت زیادی دارد، استفاده منظم از مسواک است. برای رعایت بهداشت دهان و دندان، باید از خمیردندان‌های مناسب و استاندارد استفاده کنید. 

در این مقاله از دنتیوا، ما راجع‌به خمیردندان‌های سفید کننده، مکانیسم عمکلرد آن‌ها و همچنین مضراتی که می‌توانند به همراه داشته باشند صحبت کردیم.

اگر می‌خواهید بهترین خمیردندان‌های جهان را بخرید، می‌توانید سری به فروشگاه دنتیوا بزنید و قدرتمندترین مدل‌های خمیردندان سفید کننده را تنها در عرض چند دقیقه خریداری کنید.

فروشگاه دنتیوا کلکسیونی از بهترین تجیهزات دندان‌پزشکی بوده که کار خرید مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی را برای شما دندان‌پزشکان محترم بسیار راحت کرده است.

منبع مقاله

خمیردندان‌های سفید کننده فقط قادر به حذف لکه‌های سطحی دندان هستند و در تغییر رنگ دندان‌ها نقشی ندارند.

به دلیل وجود مواد ساینده قدرتمند درون خمیردندان‌های سفید کننده، نباید از آن‌ها به صورت روزانه استفاده کنید.

هنگام خرید محصولات سفید کننده دندان به ترکیبات تشکیل‌دهنده آن‌ها توجه کنید که شامل پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید باشد.

فلوراید یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که به حفظ دندان‌ها و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در آن‌ها کمک می‌کند و وجود آن در خمیردندان روزانه شما الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *