یکی از محصولات کاربردی در درمان کانال ریشه، کن کاغذی یا کن جاذب (absorbent point) است. این محصول انواع مختلفی دارد که شناخت هر کدام از آن‌ها به شما در هنگام خرید کمک زیادی می‌کند. در ادامه می‌توانید راجع‌به نکات لازم برای خرید کن کاغذی و کاربرد کن غاذی در درمان ریشه را بیشتر بخوانید.

کن کاغذی چیست؟

کن کاغذی یا کن جاذب (absorbent point)، یک مخروط از جنس کاغذ با عرض‌های مختلف است. از کن کاغذی در هنگام درمان کانال ریشه به منظور خشک‌ کردن و جذب مایعات موجود در کانال ریشه استفاده می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید وجود رطوبت در کانال ریشه می‌تواند مانع از درمان موفقیت‌آمیز اندو شود. به همین دلیل استفاده از کن‌های کاغذی با کیفیت اهمیت بسیار زیادی دارد.

کن کاغذی چیست؟

کن کاغذی از چه چیزی تشکیل شده است؟

ترکیب اصلی کن‌های کاغذی را یک نوع سلولز گیاهی که نوعی پلیمر فاقد شاخه از گلوکز- b-D است، تشکیل می‌دهد.

در پلیمر سلولز وجود گروه‌های هیدروکسیل باعث تشکیل پیوندهای هیدروژنی مختلف می‌شود که در نهایت زنجیره‌های پلیمری را تولید می‌کنند.

این زنجیره‌های پلیمری منجر به تولید یک خاصیت هیدروفیلیک یا آب‌دوست در ترکیب کن کاغذی می‌شوند که باعث می‌شود این کاغذها توانایی بسیار بالایی در جذب آب داشته باشند.

چرا از کن کاغذی استفاده می‌شود؟

در بیمارانی که عفونت و پوسیدگی دندانی آن‌ها شدت بالایی دارد، باید ابتدا عفونت و پوسیدگی‌ها را به خوبی از کانال ریشه حذف کنید.

سپس در صورتی که عفونت به پالپ دندان رسیده است، باید پالپ‌های آسیب دیده را به کمک فایل دستی یا انواع فایل روتاری بردارید. پس از این مرحله، باید کانال ریشه را کاملا خشک کنید که به کمک کن‌های کاغذی قابل انجام است.

کاربرد کن کاغذی

نحوه استفاده از کن کاغذی به چه صورت است؟

همان‌طور که می‌دانید هدف اصلی از درمان اندو، حذف پالپ‌های دندانی و شکل‌دهی به دیواره کانال ریشه برای قرارگیری مواد پرکننده مثل گوتا پرکا است.

اولین و مهم‌ترین مرحله در درمان ریشه، تمیز و خشک کردن کانال ریشه است که باید با دقت بسیار بالایی انجام شود.

در این مرحله باید تمامی محتویات موجود در کانال ریشه اعم از مواد آلی، فلورهای باکتریایی و دیگر باکتری‌ها، باقی‌مانده مواد غذایی، پوسیدگی‌های دندانی و تراشه‌های عاجی دندان برداشته شوند.

مرحله استفاده از کن کاغذی در درمان اندو اهمیت زیادی دارد، زیرا حتی اگر مقادیر بسیار ناچیزی از عصب یا رسوبات در داخل کانال ریشه باقی مانده باشد، درمان موفقیت آمیز نیست.

این بقایا می‌توانند در کانال ریشه بمانند و با گذشت زمان بافت دندان را رو به تحلیل ببرند. پس از اینکه اطمینان حاصل کردید کانال ریشه کاملا خشک شده، می‌توانید حفره دندانی را با گوتا پرکا یا مواد دیگر پر کنید.

اهمیت استفاده از کن کاغذی

یکی از کاربردهای گیتس و پیزو دندانپزشکی در درمان عصب‌کشی، است.

آشنایی با انواع مختلف کن کاغذی

کن‌های کاغذی انواع مختلفی دارند. برخی از انواع کن کاغذی مانند گوتا پرکا به صورت دستی رل می‌شوند و به کمک لیزر مدرج شده‌اند. برای مثال روی برخی از کن‌های کاغذی طول‌های 16، 18، 19، 20، 22 و 24 میلی‌متر به کمک لیزر مشخص شده‌اند.

کن‌های کاغذی درصدهای مختلفی دارند. شما می‌توانید بنا به میزان خشک‌کنندگی مد نظر خود از هر کدام از این کن‌ها استفاده کنید.

به طور کلی کن‌های کاغذی با درصد پایین، انعطاف‌ بیشتر و قدرت خشک کنندگی کمتری دارند. کن‌های کاغذی با درصد پایین قابل استفاده برای دندان‌های خلفی و قدامی هستند.

در مقابل کن‌های کاغذی با درصد بالا، انعطاف کمتر و قدرت جذب مایعات بیشتری دارند. معمولا از کن کاغذی با درصد بالا در درمان اندو دندان‌های جلویی استفاده می‌شود. انواع درصدهای معمول کن کاغذی عبارتند از:

  • کن کاغذی 2 درصد
  • کن کاغذی 4 درصد
  • کن کاغذی 6 درصد
خرید کن کاغذی دنت پلاس 4 درصد

کن کاغذی در فروشگاه دنتیوا

در فروشگاه مواد و وسایل دندانپزشکی دنتیوا می‌توانید کن کاغذی در انواع زیر را تهیه کنید:

  1. کن کاغذی برند دیتا

این کن ساخت برند مطرح چینی دیتا است و در اندازه‌های مختلفی به فروش می‌رسد. تیپر این کن‌ها 4 درصدی بوده و بسته‌بندی آن حاوی 60 عدد کن کاغذی است.

  1. کن کاغذی برند دنت پلاس

یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید کن‌های کاغذی، برند دنت پلاس است. کن کاغذی تیپر 4 درصد در سایز 35، در فروشگاه دنتیوا وجود دارد. بسته‌بندی این کن‌ها حاوی 100 عدد کن کاغذی است.

این محصولات در بسته‌بندی‌های کاملا بهداشتی به دستتان می‌رسند و ما کیفیت و اصالت آن‌ها را تضمین می‌کنیم. به این ترتیب اگر قصد خرید کن کاغذی داشته‌اید، همین الان خرید خود را نهایی کنید.

استفاده از کن کاغذی در خشک کردن کانال عصب

ویژگی‌های بارز یک کن کاغذی چیست؟

هنگام خرید کن کاغذی باید دقت کنید که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • منعطف باشد، به طوری که استفاده از آن آسان باشد.
  • شکل و ساختار یکنواختی داشته باشد.
  • اندازه‌ها و انواع مختلف آن دارای دقت بالایی باشند.
  • طبق استانداردهای ISO، کن کاغذی باید سطح صافی داشته باشد.
  • شکل کن کاغذی باید مخروطی، فاقد هر گونه خمیدگی و اندازه یکدستی داشته باشد.
  • کن کاغذی باید توانایی جذب بالایی برای جذب مایعات مختلف مثل آب، خون و حتی مایع سروز را داشته باشد.
  • کن کاغذی باید علاوه بر ظرافت طراحی، به اندازه کافی محکم و مقاوم باشد. به طوری که هنگام استفاده، الیاف آن از هم نپاشند و وارد کانال ریشه نشوند.
  • به صورت کاملا استریل و بهداشتی به فروش برسد.
  • به میزان کافی سفت و سخت باشد تا بتوان به راحتی آن را وارد کانال ریشه کرد.
  • برای شناسایی اندازه آن، دارای یک سری راهنماهای رنگی باشد.

با توجه به این ویژگی‌ها قطعا انتخاب بهتری در هنگام خرید کن کاغذی خواهید داشت.

سخن پایانی

بدون شک درمان اندو، یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین اعمال دندانپزشکی است که به ابزار مختلفی نیاز دارد. کن‌های کاغذی، کاغذهای مخروطی‌ شکلی هستند که برای خشک‌ کردن کانال ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله راجع‌به انواع، ویژگی‌ها و همچنین کاربردهای کن کاغذی در درمان ریشه صحبت کردیم.

شما دندانپزشکان محترم می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی دنتیوا تمام ملزومات مطب خود از جمله انواع کن کاغذی را در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کنید. در دنتیوا می‌توانید محصولات و مواد دندانپزشکی را از معروف‌ترین برندها با بهترین قیمت بخرید.

کن کاغذی یا کن جاذب (absorbent point)، یک مخروط از جنس کاغذ با عرض‌های مختلف است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های کن کاغذی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

منعطف باشد، به طوری که استفاده از آن آسان باشد- شکل و ساختار یکنواختی داشته باشد – اندازه‌ها و انواع مختلف آن دارای دقت بالایی باشند – به صورت کاملا استریل و بهداشتی به فروش برسد – به میزان کافی سفت و سخت باشد تا بتوان به راحتی آن را وارد کانال ریشه کرد – برای شناسایی اندازه آن، یک سری راهنماهای رنگی داشته باشد.

از کن کاغذی در هنگام درمان کانال ریشه به منظور خشک‌ کردن و جذب مایعات موجود در کانال ریشه استفاده می‌کنند.

کن‌های کاغذی با درصد پایین، انعطاف‌ بیشتر و قدرت خشک کنندگی کمتری دارند. کن‌های کاغذی با درصد پایین قابل استفاده برای دندان‌های خلفی و قدامی هستند.

کن‌های کاغذی با درصد بالا، انعطاف کمتر و قدرت جذب مایعات بیشتری دارند. معمولا از کن کاغذی با درصد بالا در درمان اندو دندان‌های جلویی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *